• Till Landsbygdsnätverket
Landsbygdsnätverket
  • Vår verksamhet
  • Nyhetsarkiv
  • Erfarenhetsbank Undermeny
  • SILO
  • Offentliga måltidens dag
Meny
  1. MATtanken
  2. Erfarenhetsbank
  3. Trädgårdslektioner med odling som pedagogiskt verktyg
Skolbyggnad med odlingar framför.
Delaktighet
Måltiden som pedagogiskt verktyg

Trädgårdslektioner med odling som pedagogiskt verktyg

Förskola, Grundskola • Värmlands län

Genom utelektioner i skolträdgården lär sig elever mer om odling och hur mat kommer till tallriken. Odlingen bidrar även till lärande i flera olika skolämnen.

Vårt mål

Att eleverna ska få en relation till odling och till mat samt att odlingen ska ge kunskaper och färdigheter som knyts till olika ämnen. Vi vill också att eleverna ska få chans till lärande genom praktiskt arbete och vara mycket utomhus under sin skoldag.

Så gjorde vi

Skolan har trädgården/skolgården i centrum. Varje vecka har eleverna i förskoleklass till årskurs 6 lektioner med mig i skolträdgården.

Det finns tre olika ingångar till lärande genom odling:

    • Genom trädgårdslektionerna kan vi ha ämneskoppling till olika läroplaner
    • Klasslärarna kan koppla odling och mat till olika ämnen, genom att knyta an till de klassodlingar som varje klass har.
    • Lärande kopplat till specifika projekt som vi har haft, till exempel ”Från frö till bröd” eller ”Från frö till tyg”.
    Odling av lin.

    Klassodlingarna mynnar ut i en gemensam skördefest i september, då de äldre eleverna hjälper till att laga mat i skolköket. De lite yngre eleverna arbetar med råvarorna i hemkunskapsköket och de yngsta eleverna står för dekorationer.

    De perenna odlingarna, med bland annat bär och örter, används av köket under hela skördetiden. Ibland lagar eleverna något utomhus tillsammans med mig, exempelvis blåbärssoppa utomhus. Vi har också haft en hydroponisk odling inomhus.

    Samarbeten

    Som trädgårdsmästare och pedagog ansvarar jag för skolgårdens skötsel och samarbetar med skolans vaktmästare, som också hjälper till med exempelvis vattning under sommaren.

    Resultat

    De flesta elever tycker om att ha lektioner ute i trädgården. Många trivs med att jobba praktiskt och det går också bra att koppla det praktiska till det teoretiska i skolan. Odlingen ger eleverna värdefull kunskap och erfarenheter som de också tar med hem.

    Den prunkande skolgården gör skolan till en levande och estetiskt tilltalande plats. Vi har inte utvärderat elevernas involvering, men arbetet med odling funkar speciellt bra för elever som har behov av rörelse och konkreta, handfasta uppgifter.

    Kollage med bland annat odling i pallkrage och elever som hanterar potatis.

    Utmaningar

    Att få tiden att räcka till och att hitta ett bra samarbete med alla pedagoger.

    Våra tankar framåt

    Vi får bättre rutiner kring att arbeta med odling i skolans pedagogiska verksamhet. Vi hoppas också kunna involvera köket ännu mer och planera mer tillsammans.

    Läs mer

    Backa friskolas webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

    Vi som lämnat erfarenheten

    Backa friskola, Molkom

    Annie Bergman, skolträdgårdsmästare

    Upptäck mer

    • Måltiden som pedagogiskt verktyg
      2025-02-25

      Maskot hjälper till med kommunikation kring måltiden

      Genom att ta fram en maskot och låta den kommunicera, når kunskapen kring hållbara måltider lättare fram till barn och elever.

    • Diskinlämning i en skolrestaurang.
      Delaktighet
      Måltiden som pedagogiskt verktyg
      Måltidsmiljön
      2023-02-07

      Minskat matsvinn genom samverkan med skolan

      Genom att samla goda exempel i en verktygslåda får skolans personal ett bra stöd för att arbeta för ett minskat matsvinn.

    • Delaktighet
      Måltidsmiljön
      2025-02-10

      Så tycker eleverna att en bra måltidskompis ska vara

      I arbetet för en trygg och trivsam måltidsmiljö fick barn och elever reflektera kring vad som är viktigt – och vad de själva kan bidra med.

     

    Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.

    Projektet MATtanken drevs av Landsbygdsnätverket från hösten 2017 till våren 2025.
    Projektet är avslutat och denna webbplats uppdateras inte längre.

    Logotype Landsbygdsnätverket
    Logotype Landsbygdsnätverket
    Logotype EU
    • Tillgänglighetsredogörelse
    • Cookies (Kakor) och analys
    • Hantering av personuppgifter