• Till Landsbygdsnätverket
Landsbygdsnätverket
  • Vår verksamhet
  • Beredskap
  • Erfarenhetsbank Undermeny
  • Silo
  • Studio
  • Offentliga måltidens dag
Meny
  • MATtanken
  • > Erfarenhetsbank
Skolbyggnad med odlingar framför.
Delaktighet
Måltiden som pedagogiskt verktyg

Trädgårdslektioner med odling som pedagogiskt verktyg

Förskola, Grundskola • Värmlands län

Genom utelektioner i skolträdgården lär sig elever mer om odling och hur mat kommer till tallriken. Odlingen bidrar även till lärande i flera olika skolämnen.

Vårt mål

Att eleverna ska få en relation till odling och till mat samt att odlingen ska ge kunskaper och färdigheter som knyts till olika ämnen. Vi vill också att eleverna ska få chans till lärande genom praktiskt arbete och vara mycket utomhus under sin skoldag.

Så gjorde vi

Skolan har trädgården/skolgården i centrum. Varje vecka har eleverna i förskoleklass till årskurs 6 lektioner med mig i skolträdgården.

Det finns tre olika ingångar till lärande genom odling:

    • Genom trädgårdslektionerna kan vi ha ämneskoppling till olika läroplaner
    • Klasslärarna kan koppla odling och mat till olika ämnen, genom att knyta an till de klassodlingar som varje klass har.
    • Lärande kopplat till specifika projekt som vi har haft, till exempel ”Från frö till bröd” eller ”Från frö till tyg”.
    Odling av lin.

    Klassodlingarna mynnar ut i en gemensam skördefest i september, då de äldre eleverna hjälper till att laga mat i skolköket. De lite yngre eleverna arbetar med råvarorna i hemkunskapsköket och de yngsta eleverna står för dekorationer.

    De perenna odlingarna, med bland annat bär och örter, används av köket under hela skördetiden. Ibland lagar eleverna något utomhus tillsammans med mig, exempelvis blåbärssoppa utomhus. Vi har också haft en hydroponisk odling inomhus.

    Samarbeten

    Som trädgårdsmästare och pedagog ansvarar jag för skolgårdens skötsel och samarbetar med skolans vaktmästare, som också hjälper till med exempelvis vattning under sommaren.

    Resultat

    De flesta elever tycker om att ha lektioner ute i trädgården. Många trivs med att jobba praktiskt och det går också bra att koppla det praktiska till det teoretiska i skolan. Odlingen ger eleverna värdefull kunskap och erfarenheter som de också tar med hem.

    Den prunkande skolgården gör skolan till en levande och estetiskt tilltalande plats. Vi har inte utvärderat elevernas involvering, men arbetet med odling funkar speciellt bra för elever som har behov av rörelse och konkreta, handfasta uppgifter.

    Kollage med bland annat odling i pallkrage och elever som hanterar potatis.

    Utmaningar

    Att få tiden att räcka till och att hitta ett bra samarbete med alla pedagoger.

    Våra tankar framåt

    Vi får bättre rutiner kring att arbeta med odling i skolans pedagogiska verksamhet. Vi hoppas också kunna involvera köket ännu mer och planera mer tillsammans.

    Läs mer

    Backa friskolas webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

    Tillbaka till Erfarenhetsbankens startsida.

     

    Vi som lämnat erfarenheten

    Backa friskola, Molkom

    Annie Bergman, skolträdgårdsmästare

    Har du en bra erfarenhet?

    Dela med dig så att andra får nytta och glädje av den.

    Klicka här!

    Upptäck mer

    • Delaktighet
      Kompetens
      Måltiden som pedagogiskt verktyg
      2023-05-29

      Minimalt matsvinn när resten blir till festen

      Frasbollar av havreris, spännande topping till soppan och att baka bröd på bröd – så blir rester uppskattade inslag på menyn.

    • Måltiden som pedagogiskt verktyg
      2023-05-25

      Meny med landskapstema för de äldre matgästerna

      En temavecka med bland annat småländska och gotländska rätter lockade nya besökare till seniorrestaurangerna.

    • Delaktighet
      Kompetens
      2023-05-24

      Måltidsutvecklingsgrupp ger delaktighet och förnyelse

      Med kreativitet och engagemang planerar Måltidsutvecklingsgruppen framtida menyer, provlagar recept och testar produkter.

     

    Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.

    Offentliga måltider - alla aktörer i kedjan

    Besöksadress

    Landsbygdsnätverkets kansli Skeppsbrogatan 2, Jönköping

    Kontakt

    036 – 15 50 00
    Skicka e-post

    Följ oss i sociala medier

     Facebook Länk till annan webbplats.

     Twitter Länk till annan webbplats.

     Instagram Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

    • Tillgänglighetsredogörelse