Grundskola • Skåne län
Genom att bygga relationer och skapa ökad delaktighet blir eleverna mer intresserade av hållbara och hälsosamma matvanor.
Att sprida matglädje och nyfikenhet på hållbar mat till alla våra elever.
Sedan ett drygt år tillbaka har vi ett nytt arbetssätt i skolköken. Vi arbetar mycket med att ta hand om svinn, vara kreativa och skapa nytt. Vi har bytt ut 50 procent av det animaliska proteinet mot vegetabiliskt i alla färsrätter. Vi vill att elevernas nyfikenhet på hållbar och hälsosam mat ska öka och vi arbetar för att de ska våga smaka och att maten ska hamna i magen.
I början var eleverna inte så benägna att prova nytt, så vi arbetade med att göra det lätt att provsmaka. När eleverna inte vågade smaka de röror vi serverade testade vi att göra färdiga små brödbitar med röror på. Vi gick runt bland borden i skolrestaurangen, bjöd från en bricka och berättade om vad det var. Vi har även smakskedar både i linen och vid salladsbuffén – ett bra verktyg för matgäster som är lite osäkra.
Vi är ofta ute i matsalen och pratar med våra matgäster och visar att vi värdesätter deras åsikter och önskemål. Ibland får vi gå en runda och ”sälja in” om vi har något nytt påhitt. Men det är bara roligt och skapar ofta härliga samtal med eleverna. Vi har skapat en skylt för att tydligt visa eleverna när det är en svinnsmart rätt och den har varit väldigt effektiv.
Vi har ett särskilt buffébord där vi serverar, vad vi kallar, de lite modigare grönsakerna och rörorna. Vi vill arbeta mer för att locka till nyfikenhet och lust att smaka det nya istället för att bara ta bort. Därför serveras de svinnsmarta rörorna att ha på mackan tillsammans med smöret. Nyckeln ligger i kommunikation och relationer med matgästerna. Eleverna fick ge namn till bordet, som nu heter ”Gott och blandat-bordet”. Där finns ofta personal från köket som kan berätta om det som serveras och svara på frågor. Vi använder även bordet till måltidspedagogik. Till exempel har elever fått smaka på olika livsmedel och para ihop dem med en grundsmak.
Det finns ett måltidsråd där rektor är med, för att ha dialog. I rådet samtalar vi kring måltider och vårt klimat. Vi har obligatoriska luncher för våra elever med pedagogisk måltid för våra pedagoger.
Ett projekt tillsammans med elevhälsan har fokus på frukost och mellanmål, där elever får lära sig om goda frukost- och mellanmålsvanor och får tips på vad de kan göra själva hemma. De får tillsammans med en kock testa olika recept som de sedan får med sig hem.
Köket, pedagoger, rektor, trivselgruppen och elevhälsa.
Vi är fyra personer som arbetar i köket, men för att kunna genomföra alla planer och projekt har vi just nu en extra resurs. Vi är väldigt tacksamma för att ha en rektor som förstår vikten av goda relationer mellan kökspersonal, elever och pedagoger.
Elevernas nyfikenhet ökar när det blir ett varierat utbud av nya rätter och smaker som serveras. Genom att arbeta med relationen till matgästerna har vi en god dialog med eleverna och de har blivit modigare och vågar smaka mer. Det har blivit populärt att komma till Gott och blandat-bordet, smaka och ställa frågor till kockarna.
Skolrestaurangen ligger öppet, mitt i skolan och många elever stannar till och pratar under skoldagen. Vi har också fått väldigt positiv respons på projektet kring frukost och mellanmål. Eleverna kommer fram och berättar att de provat recepten själva hemma.
I början var det inte många som vågade ta av det som var nytt och okänt.
Vår utvärdering efter ett år visade att genom god kommunikation, samarbete och att göra eleverna mer involverade i sina måltider så skapades goda relationer och ett ökat engagemang. Våra elever vågar mer och använder smakskedarna flitigt när de är osäkra.
Vi kommer att fortsätta med detta arbetssätt eftersom vi sett en så positiv effekt. Vi ser att det lilla extra vi gör kan göra stor skillnad.
Vi är även i starten av ett projekt där vi ska börja ta emot svinnlådor. Dessa lådor kommer att innehålla frukt och grönt. Ett delmål är att byta ut en del av våra vanliga inköp av frukt och grönt mot det vi får i svinnlådorna. Därefter så vill vi succesivt öka andelen svinngrönsaker i serveringen.
Följ Måltidsavdelningen i Trelleborgs kommun på Instagram: @maltidsavdelningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Cecilia Nilsson, kock, Serresjöskolan
Trelleborgs kommun
Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.