• Till Landsbygdsnätverket
Landsbygdsnätverket
  • Vår verksamhet
  • Nyhetsarkiv
  • Erfarenhetsbank Undermeny
  • SILO
  • Offentliga måltidens dag
Meny
  1. MATtanken
  2. Erfarenhetsbank
  3. Maten – en viktig del i den pedagogiska dagen
Förskolebarn i kockkläder tillsammans med kock
Måltiden som pedagogiskt verktyg

Maten – en viktig del i den pedagogiska dagen på förskolan

Förskola • Östergötlands län

Efter flera års målmedvetet arbete av kockarna i köket, som också är utbildade måltidspedagoger, är nu måltidspedagogiken en självklar, integrerad del i förskolans arbetssätt.

Vårt mål

Genom måltidspedagogik vill vi lära barnen om hälsosamma och klimatsmarta vanor – något vi också hoppas och tror att de tar med sig hem till sina familjer. Barnen ska, genom pedagogiska aktiviteter, bli nyfikna på den mat som serveras på förskolan och våga smaka.

Vi vill också att maten blir en glädjefull väg till lärande. Mat och måltider ska vara en integrerad del av den pedagogiska verksamheten i förskolan.

Sedan många år arbetar kommunen med ett koncept som heter Food for Life, där upplevelser och lärande kring mat är centralt. Måltidspedagogik i förskolan är en del inom konceptet.

Så gjorde vi

Vi i köket har utbildat oss inom måltidspedagogik och några pedagoger har gått delar av måltidspedagogikutbildningen tillsammans med oss. Vi har ett gott samarbete med pedagogerna, och vi kockar är med på förskolans veckomöten för att informera om tankar och planera tillsammans.

Utematlagning
Vårt arbetssätt innehåller bland annat:
  • Månadens grönsak – vi låter barnen provsmaka konsistensen, tugga med hörlurar och träna på att uttrycka hur den smakar. Grönsaker finns tillhands för att måla av eller trycka med. Matsalen pryds sedan med målningar av månadens grönsak.
  • Utematlagning cirka två gånger i månaden. Vi har en grillplats och stekhäll på förskolans gård.
  • Måltidsfokus – varannan onsdag låter vi månadens grönsak ligga framme i varje avdelnings ateljé, så att den blir lättillgänglig för barnen att utforska.
  • Smaka på avdelningen – vi tar ut en tallrik med grönsaker till avdelningen för att barnen ska kunna provsmaka i sin trygga miljö. När grönsakerna redan är kända blir det lugnare vid lunchen och barnen äter mer.
  • Födelsedagskockar – när de större barnen fyller år får de vara med och hjälpa till i köket.
  • Maträddare – varje tisdag hämtar barn från förskolan, tillsammans med pedagoger, överbliven frukt och grönt från en lokal matbutik. Barnen lär sig att frukt och grönt som är lite defekta behöver inte slängas utan kan bli till mumsiga mellanmål eller bidrag till salladsbuffén. Barnen får vara med och föreslå vad vi ska göra med det som de har räddat.
  • Hållbarhetstänk – vi tar vara på det som blir över och skapar nytt. Vi har ett öppet kök och kan lätt visa barnen exempelvis vad som hamnar i degen när vi ska baka bröd.
  • Odling – varje avdelning har sin egen pallkrage. Odlingspedagogen från Food for Life-arbetet kommer och hjälper till att starta odlingarna på våren.

Vi har förankrat vårt arbete och har stöd från kostenhetens ledning och förskolans rektor. Förskolan har ett öppet kök med en gemensam matsal som inbjuder till ett integrerat arbetssätt mellan kockar, barn och pedagoger. Kaffebryggaren finns hos oss i köket vilket leder till vardagliga kontakter med pedagogerna, något som underlättar samverkan.

Tomater, odling i pallkrage, olika sorters kål för sapere-övning

Samarbeten

Vi har ett gott samarbete mellan kockar och pedagoger men också totalt sett mellan förskolan och kostenheten.

Vi inspirerar även på andra håll i kommunen. En av oss kockar är regelbundet på öppna förskolan, i årskurs 3 och på vuxenutbildning och utbildar om bra matvanor. Samverkan sker även med omsorgen, ibland träffar vi personal från kommunens särskilda boende och pratar mat och övningar inom exempelvis Sapere med dem för att dela tankarna kring måltidspedagogik inom kommunen.

Samarbete med en lokal matbutik genom maträddaruppdraget.

Räddad frukt och grönsaker, tillsammans med två dockor som det står Maträddarna på

Resultat

Måltidspedagogiken är ett vedertaget arbetssätt på förskolan. Barnen är medvetna och delaktiga, vilket leder till att de vågar smaka det som serveras. Vi får mycket positiv respons från barnens vårdnadshavare.

Maträddaruppdraget har tydliggjort det arbete vi gör med måltidspedagogik och hållbarhetsfrågor. Det har gjort jobbet roligare och blivit ännu en länk mellan kök och pedagogik. Hela förskolan har blivit mer och mer engagerad i hållbarhetsarbetet.

Barn uttrycker glädje över frukt och grönt på frukostbuffén. Detta har ökat över tid och vi tror också att det har att göra med maträddaruppdraget, att barnen lär känna frukt och grönt på ett nytt sätt.

Räddad frukt och grönsaker som blir till fruktsallad och bananglass

Förskolan får mycket frukt och grönt genom maträddaruppdraget.

Utmaningar

Att inte köra på för hårt och bli överambitiösa, utan hålla arbetet med måltidspedagogiken på en lagom nivå, så att det rullar i vardagen och är självgående. Att börja arbetet i liten skala och bygga på allt eftersom.

Att arbeta mer klimatsmart kräver en omställning gällande att tänka för flera dagar. Noggrann planering är nyckeln, men samtidigt måste vi vara mer flexibla för att kunna ta tillvara på den mat som finns.

Våra tankar framåt

Vi vill fortsätta utveckla vår nyfikenhet i köket och bli inspirerade av det andra gör, vi får mycket inspiration via sociala medier. Vi vill arbeta för att måltidspedagogiken och måltidens roll i den pedagogiska dagen blir en naturlig del även i skolan, så att arbetssättet inte slutar när barnen slutar förskolan. Vi kommer också bidra med inspiration när kommunens förskolor har studiedagar.

Vi vill gärna delta i fler tävlingar framåt. I tävlingar får vi ett konkret kvitto på att vi gör bra saker, det blir en boost. Det gör också att vårt arbete med maten på förskolan blir uppmärksammat, vilket är roligt. Det tror vi är bra reklam för förskolan och kommunen i stort.

Läs mer

Vi finns på Instagram: @koketblanka Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Läs också en annan delad erfarenhet från Vadstena kommun, om arbetet med Food for Life-konceptet.

Vi som lämnat erfarenheten

Jenny Ingman och Matilda Källstrand, kockar och måltidspedagoger

Förskolan Blanka, Vadstena kommun

Upptäck mer

  • Måltiden som pedagogiskt verktyg
    2025-02-25

    Maskot hjälper till med kommunikation kring måltiden

    Genom att ta fram en maskot och låta den kommunicera, når kunskapen kring hållbara måltider lättare fram till barn och elever.

  • Diskinlämning i en skolrestaurang.
    Delaktighet
    Måltiden som pedagogiskt verktyg
    Måltidsmiljön
    2023-02-07

    Minskat matsvinn genom samverkan med skolan

    Genom att samla goda exempel i en verktygslåda får skolans personal ett bra stöd för att arbeta för ett minskat matsvinn.

  • Delaktighet
    Måltiden som pedagogiskt verktyg
    2025-02-07

    Förskolebarnens favoritrecept i Krokodilens kokbok

    Genom delaktighet ökar barnens nyfikenhet på mat. När det är dags att sluta på förskolan får de med sig en kokbok med hållbara recept.

 

Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.

Projektet MATtanken drevs av Landsbygdsnätverket från hösten 2017 till våren 2025.
Projektet är avslutat och denna webbplats uppdateras inte längre.

Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype EU
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Cookies (Kakor) och analys
  • Hantering av personuppgifter