Grundskola • Västra Götalands län
Vid en matmarknad fick grundskoleelever träffa lokala livsmedelsproducenter, lära sig mer om matproduktion och provsmaka bland annat sjöpung och tångknäcke. Eleverna visade stort intresse och ambitionen är att matmarknaden ska bli återkommande.
Vi ville arrangera en mötesplats kring lokalproducerad mat som eleverna fick besöka under skoltid tillsammans med sin lärare. Ge förståelse för lokalproduktionens roll i lokalsamhället och berika undervisningen med upplevelsebaserade inslag. I vår närhet finns lokala livsmedelsproducenter som har mycket att lära eleverna.
Matmarknad i samverkan med skolan har arrangerats under två år. Måltidsavdelningen bjöd in åtta lokala producenter att delta på en matmarknad på en skolgård i Munkedal första året, och på Utvecklingscentrum vid odlingarna i Dingle andra året. 200 elever i årskurs F-6 besökte marknaden första året, och 1000 elever andra året. (Första året en skola, och andra året alla låg- och mellanstadieskolor i kommunen).
Eleverna fick möta utställarna vid montrarna, samtala med dem och ta del av deras utbud. De genomförde också en poängpromenad med koppling till lokal matproduktion. Eleverna fick ta del av fakta kring grönsaker som de såg växa på fälten i anslutning till matmarknaden (år 2) samt äta utelunch i anslutning till marknaden. På eftermiddagen bjöds föräldrar, syskon och intresserad allmänhet in att besöka matmarknaden.
Lokala producenter, måltidsavdelning och Barn och utbildning arrangerade dagen. Även arbetsmarknadsenheten var involverad i förberedelser och under dagen, till exempel genom att snickra skyltar och köra mat från kök till marknaden.
Det blev väldigt lyckat. Elever och lärare var intresserade. Eleverna var positiva till smakproverna – även ovanliga saker som sjöpung, tångknäcke och aroniabär. I efterhand tyckte de att de lärt sig mycket nytt och att det var en annorlunda och givande skoldag. Det är också en gemensam upplevelse för alla elever som lärarna kan koppla sin undervisning till på olika sätt, i klasserna efteråt.
Mycket arbete att samordna bussar, tider, program, logistik, utställare som har frågor och behöver info samt kontakta alla producenter för att prata om deras bidrag och ge dem instruktioner. Lärarna önskade information om upplägget i god tid innan allt var klart. Specialkost och allergener var också en utmaning, liksom toaletter, vatten och praktiska lösningar – men det gick att lösa.
Elever, lärare och producenter övervägande positiva. Elevutvärderingen är klar, men vi har ännu inte utvärderat hur lärarna tagit med sig matmarknaden i fortsatt undervisning.
Ambitionen är att matmarknaden ska vara återkommande, men vi har inte beslutat formerna framåt ännu. Kanske blir den på en annan skola nästa gång och inte nödvändigtvis för alla elever i kommunen. Det är viktigt att den pedagogiska poängen lyfts fram och att skolan sätter ord på vad lärare och elever får ut av matmarknaden.
Kolla gärna in vår hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och följ oss på Instagram: @malet_ar_maltiden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
På Livsmedelsverkets webb finns ett längre reportage Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. om arbetet med matmarknad.
Måltidsavdelningen i Munkedals kommun
Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.