• Till Landsbygdsnätverket
Landsbygdsnätverket
  • Vår verksamhet
  • Nyhetsarkiv
  • Erfarenhetsbank Undermeny
  • SILO
  • Offentliga måltidens dag
Meny
  1. MATtanken
  2. Erfarenhetsbank
  3. Hemkunskapen har flyttat in i skolköket
Elever står vid bänkar i skolköket, iklädda förkläden och kepsar
Delaktighet
Måltiden som pedagogiskt verktyg

Hemkunskapen har flyttat in i skolköket

Grundskola • Skåne län

Numera får sjätteklassarna den praktiska delen av hem- och konsumentkunskapen hos skolans kockar. Tack vare att eleverna är med och lagar skolmaten har det blivit lugnare i matsalen och matsvinnet har minskat. Eleverna har också fått en ny syn på skolmaten.

Vårt mål

  • Vi vill bidra till FN:s globala mål för hållbar utveckling, där målsättningen är att halvera matsvinnet till år 2030. Dagens tankesätt skapar vår framtid
  • Att tänka klimatsmart ska bli en kultur för både barn och vuxna. Eleverna lär sig grunder i matlagning, förstår skolmåltidens förutsättningar och får ökad kunskap om hållbar utveckling och hälsosam mat
  • Minskad stress för elever under lunchen bidrar till mindre matsvinn

Så gjorde vi

Vi i köket samarbetar med den lärare som undervisar teoretiskt i hem- och konsumentkunskap. Varje torsdag förmiddag har hälften av eleverna i klass 6 – cirka 10 stycken – praktisk undervisning i skolköket. Vi har sedan flera år tillbaka jobbat med vad vi kallar ”småkockarna”, där ett antal barn och elever varje vecka kommer till köket tillsammans med sina pedagoger för att till exempel förbereda mellanmål. Vi var därför vana att ha elever i köket sedan tidigare.

Hemkunskapseleverna får vara med och laga lunchen som ska serveras till förskola och skola, oavsett om det är soppa, köttfärssås eller påskbuffé. Förutom att lära sig grunder i hur man tillagar mat får eleverna även på olika sätt kunskap om klimatsmarta och hållbara matvanor som kockarna går igenom. Eleverna får både individuella uppgifter och gruppuppgifter. Vi delar in eleverna i mindre grupper och ger instruktioner om vad som behöver göras. Sedan får gruppmedlemmarna själva bestämma vem som ska göra vad.

Påskbuffé med olika smårätter

Eleverna var med och lagade påskbuffé till hela skolan.

Eleverna får till exempel vara med och skapa nya rätter av rester som går att återanvända, vilket bidar till ett hållbarhetstänk. Vi vill slänga så lite som möjligt och därför vill vi lära eleverna att man kan återanvända mat på olika sätt, på ett sätt som smakar lika bra som originalrätten eller till och med bättre. Vi försöker ge eleverna möjlighet att tänka själva och vara kreativa, de får gärna komma med egna förslag på hur man kan återanvända till exempel kokt potatis som blivit över.

Under Beredskapsveckan 2023 fick hela klass 6 vara med och laga mat utan el och vatten. Det fanns rester av en vegetarisk färssoppa från dagen innan och skolan har en gasdriven stekhäll. Eleverna bestämde sig för att laga mat utomhus och göra som en slags pastagratäng av färssoppan. De serverade maten utomhus och eleverna tyckte att det var en jättebra dag och upplevelse.

Sjätteklassarna hjälper också till ute i matsalen, de serverar och pratar med de andra eleverna och förskolebarnen om maten.

Samarbeten

Köket samarbetar med läraren i hem- och konsumentkunskap, som är den som sätter betyg. Jag som kökschef bidrar med omdömen gällande elevernas praktiska moment i köket. Vi får också stöd i arbetet av biträdande rektor och sjätteklassarnas mentor.

Elever tillsammans med kökschefen, uppställda framför påskbuffén i matsalen

Resultat

Vi började med detta arbetssätt i augusti 2023. Att ha en halv klass elever i köket har fungerat bra från första dagen. Eleverna säger att de längtar till nästa gång – vilket känns varmt i hjärtat.

Eleverna lär sig om matlagning och får insyn i kockyrket. Att eleverna är i skolköket har lett till en större respekt för kökspersonalen. Innan kom eleverna kanske bara till köket för att fråga om någonting, nu finns en relation på ett helt annat sätt och köket känns mer tillgängligt för eleverna.

Sjätteklassarna har en mer positiv attityd till skolmåltiden. Förr var de till exempel ganska skeptiska till vegetariskt, men nu har de förstått varför vi serverar vegetariskt och tycker också att det är gott.

Vi märker att sjätteklassarna pratar om maten med de andra eleverna på skolan. De är stolta över vad de har varit med och lagat och de uppmanar sina skolkompisar att smaka först, inte ta för mycket och så vidare. Det känns som att eleverna är mer förberedda när de kommer för att äta lunch och det har blivit lugnare i matsalen.

Våra tankar framåt

Vi kommer fortsätta med detta arbetssätt nästa år och då på ytterligare en skola i rektorsområdet.

Läs mer

Följ med på en hemkunskapslektion i ett reportage från Trelleborgs kommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Vi finns på Facebook Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och på Instagram: @rosmygeklagstorp Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och @maltidsavdelningen_ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vi som lämnat erfarenheten

Liana Yuzbasheva, kökschef

Trelleborgs kommun

Upptäck mer

  • Måltiden som pedagogiskt verktyg
    2025-02-25

    Maskot hjälper till med kommunikation kring måltiden

    Genom att ta fram en maskot och låta den kommunicera, når kunskapen kring hållbara måltider lättare fram till barn och elever.

  • Diskinlämning i en skolrestaurang.
    Delaktighet
    Måltiden som pedagogiskt verktyg
    Måltidsmiljön
    2023-02-07

    Minskat matsvinn genom samverkan med skolan

    Genom att samla goda exempel i en verktygslåda får skolans personal ett bra stöd för att arbeta för ett minskat matsvinn.

  • Delaktighet
    Måltidsmiljön
    2025-02-10

    Så tycker eleverna att en bra måltidskompis ska vara

    I arbetet för en trygg och trivsam måltidsmiljö fick barn och elever reflektera kring vad som är viktigt – och vad de själva kan bidra med.

 

Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.

Projektet MATtanken drevs av Landsbygdsnätverket från hösten 2017 till våren 2025.
Projektet är avslutat och denna webbplats uppdateras inte längre.

Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype EU
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Cookies (Kakor) och analys
  • Hantering av personuppgifter