Grundskola • Skåne län
Numera får sjätteklassarna den praktiska delen av hem- och konsumentkunskapen hos skolans kockar. Tack vare att eleverna är med och lagar skolmaten har det blivit lugnare i matsalen och matsvinnet har minskat. Eleverna har också fått en ny syn på skolmaten.
Vi i köket samarbetar med den lärare som undervisar teoretiskt i hem- och konsumentkunskap. Varje torsdag förmiddag har hälften av eleverna i klass 6 – cirka 10 stycken – praktisk undervisning i skolköket. Vi har sedan flera år tillbaka jobbat med vad vi kallar ”småkockarna”, där ett antal barn och elever varje vecka kommer till köket tillsammans med sina pedagoger för att till exempel förbereda mellanmål. Vi var därför vana att ha elever i köket sedan tidigare.
Hemkunskapseleverna får vara med och laga lunchen som ska serveras till förskola och skola, oavsett om det är soppa, köttfärssås eller påskbuffé. Förutom att lära sig grunder i hur man tillagar mat får eleverna även på olika sätt kunskap om klimatsmarta och hållbara matvanor som kockarna går igenom. Eleverna får både individuella uppgifter och gruppuppgifter. Vi delar in eleverna i mindre grupper och ger instruktioner om vad som behöver göras. Sedan får gruppmedlemmarna själva bestämma vem som ska göra vad.
Eleverna får till exempel vara med och skapa nya rätter av rester som går att återanvända, vilket bidar till ett hållbarhetstänk. Vi vill slänga så lite som möjligt och därför vill vi lära eleverna att man kan återanvända mat på olika sätt, på ett sätt som smakar lika bra som originalrätten eller till och med bättre. Vi försöker ge eleverna möjlighet att tänka själva och vara kreativa, de får gärna komma med egna förslag på hur man kan återanvända till exempel kokt potatis som blivit över.
Under Beredskapsveckan 2023 fick hela klass 6 vara med och laga mat utan el och vatten. Det fanns rester av en vegetarisk färssoppa från dagen innan och skolan har en gasdriven stekhäll. Eleverna bestämde sig för att laga mat utomhus och göra som en slags pastagratäng av färssoppan. De serverade maten utomhus och eleverna tyckte att det var en jättebra dag och upplevelse.
Sjätteklassarna hjälper också till ute i matsalen, de serverar och pratar med de andra eleverna och förskolebarnen om maten.
Köket samarbetar med läraren i hem- och konsumentkunskap, som är den som sätter betyg. Jag som kökschef bidrar med omdömen gällande elevernas praktiska moment i köket. Vi får också stöd i arbetet av biträdande rektor och sjätteklassarnas mentor.
Vi började med detta arbetssätt i augusti 2023. Att ha en halv klass elever i köket har fungerat bra från första dagen. Eleverna säger att de längtar till nästa gång – vilket känns varmt i hjärtat.
Eleverna lär sig om matlagning och får insyn i kockyrket. Att eleverna är i skolköket har lett till en större respekt för kökspersonalen. Innan kom eleverna kanske bara till köket för att fråga om någonting, nu finns en relation på ett helt annat sätt och köket känns mer tillgängligt för eleverna.
Sjätteklassarna har en mer positiv attityd till skolmåltiden. Förr var de till exempel ganska skeptiska till vegetariskt, men nu har de förstått varför vi serverar vegetariskt och tycker också att det är gott.
Vi märker att sjätteklassarna pratar om maten med de andra eleverna på skolan. De är stolta över vad de har varit med och lagat och de uppmanar sina skolkompisar att smaka först, inte ta för mycket och så vidare. Det känns som att eleverna är mer förberedda när de kommer för att äta lunch och det har blivit lugnare i matsalen.
Vi kommer fortsätta med detta arbetssätt nästa år och då på ytterligare en skola i rektorsområdet.
Följ med på en hemkunskapslektion i ett reportage från Trelleborgs kommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Vi finns på Facebook Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och på Instagram: @rosmygeklagstorp Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och @maltidsavdelningen_ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Liana Yuzbasheva, kökschef
Trelleborgs kommun
Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.