• Till Landsbygdsnätverket
Landsbygdsnätverket
  • Vår verksamhet
  • Nyhetsarkiv
  • Erfarenhetsbank Undermeny
  • SILO
  • Offentliga måltidens dag
Meny
  1. MATtanken
  2. Erfarenhetsbank
  3. Från sådd till skörd i den egna matsalen
Kock som skördar sallad i ett odlingsskåp samt bord med salladsskålar
Delaktighet
Måltiden som pedagogiskt verktyg
Måltidsmiljön

Från sådd till skörd i den egna matsalen

Grundskola • Stockholms län

Ett odlingsskåp med sallad och kryddgrönt ger elever ökad kunskap om mat och nyskördat grönt året runt. Det gröna bidrar också till en trevligare måltidsmiljö.

Vårt mål

Vi ville använda odling som pedagogiskt hjälpmedel för att öka elevernas kunskap om var maten kommer ifrån.

Så gjorde vi

Vi köpte ett odlingsskåp som nu står i matsalen. I det odlar vi olika salladssorter, till exempel ruccola, ekblad-, krisp- och romansallad. Där finns också kryddgrönt som basilika, persilja, dill och koriander. Det tar mellan fyra och sex veckor tills att plantorna är redo att skördas.

Eleverna får vara med att sätta in kassetterna med plantor, när det passar. De får också vara med och skörda när det ges möjlighet. Lärarna har fått pedagogiskt material som knyter an till odlingen.

Allt grönt som skördas serveras i skolrestaurangen. Vi skriver lappar för att kommunicera att salladen kommer från vår egen odling. Kökspersonalen går också runt i matsalen med salladsskål och bjuder, då får alla veta att den kommer från odlingsskåpet.

Odlingsskåpet kräver ganska lite skötsel. Vi fyller på med nya plantor och rengör då och då. Skåpet är kopplat till ett vanligt eluttag och belysningen i skåpet slås på och av automatiskt. Vattningen sker också automatiskt, det finns en vattenledning dragen till skåpet. Vi fyller på näringsvätska när det behövs. Via en app och specifika lampor i odlingsskåpet får vi indikationer på vad som behöver göras, till exempel skörda eller fylla på näringsvätska.

Odlingsskåp med sallad och kryddor som växer i kassetter med krukor

Samarbeten

Odlingen sker i samarbete med skolans rektor samt barn- och utbildningsförvaltningen.

Resultat

Ett pågående projekt som har fallit väl ut bland elever, skolpersonal och alla som besöker matsalen. Många kommenterar hur trevligt det ser ut, till exempel skolpsykologen tycker att odlingsskåpet är positivt för elevernas måltidsmiljö.

Eleverna ser hur sallad och kryddor växer från frö till färdig planta och hur lång tid det tar innan det är dags att skörda. Vi har nyskördad sallad året runt oberoende av säsong, vilket är både gott, lyxigt och klimatsmart. Driftkostnaden på varje planta är väldigt låg, odlingsskåpet har låg vatten- och elförbrukning.

Utmaningar

Att tydliggöra och förankra nyttan av ett odlingsskåp i förhållande till kostnaden för inköp och drift.

Det visade utvärderingen

Vi har gjort en utvärdering av odlingen i matsalen. Pedagogiskt är det lite svårt att veta hur mycket odlingsskåpet tillför. Det är viktigt att rektor på skolan förstår nyttan av odlingen samt att lärarna får information som de för vidare till klasserna.

Våra tankar framåt

Vi kommer att fortsätta odla och låta skåpet vara till glädje och nytta för alla elever.

Läs mer

Följ oss gärna på Instagram: @skolmatsglädje Länk till annan webbplats.

Vi som lämnat erfarenheten

Krusboda skola, Måltidsservice Tyresö kommun

Tomas Wiklund, köksmästare

Upptäck mer

  • Måltiden som pedagogiskt verktyg
    2025-02-25

    Maskot hjälper till med kommunikation kring måltiden

    Genom att ta fram en maskot och låta den kommunicera, når kunskapen kring hållbara måltider lättare fram till barn och elever.

  • Diskinlämning i en skolrestaurang.
    Delaktighet
    Måltiden som pedagogiskt verktyg
    Måltidsmiljön
    2023-02-07

    Minskat matsvinn genom samverkan med skolan

    Genom att samla goda exempel i en verktygslåda får skolans personal ett bra stöd för att arbeta för ett minskat matsvinn.

  • Delaktighet
    Måltidsmiljön
    2025-02-10

    Så tycker eleverna att en bra måltidskompis ska vara

    I arbetet för en trygg och trivsam måltidsmiljö fick barn och elever reflektera kring vad som är viktigt – och vad de själva kan bidra med.

 

Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.

Projektet MATtanken drevs av Landsbygdsnätverket från hösten 2017 till våren 2025.
Projektet är avslutat och denna webbplats uppdateras inte längre.

Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype EU
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Cookies (Kakor) och analys
  • Hantering av personuppgifter