• Till Landsbygdsnätverket
Landsbygdsnätverket
  • Vår verksamhet
  • Nyhetsarkiv
  • Erfarenhetsbank Undermeny
  • SILO
  • Offentliga måltidens dag
Meny
  1. MATtanken
  2. Erfarenhetsbank
  3. Foodinfluencers får andra att våga smaka nytt
Elever serveras mat.
Delaktighet
Kompetens
Måltiden som pedagogiskt verktyg

Foodinfluencers får andra att våga smaka nytt

Grundskola • Västra Götalands län

Elever blir mer positiva till maten när den serveras av skolkamrater. Därför har högstadieelever fått uppdrag som foodinfluencers.

Vårt mål

Elever i högstadiet hjälper till att implementera hållbara och goda maträtter genom att inspirera sina skolkamrater att prova nya råvaror och maträtter.

Användandet av influencerbegreppet syftar till att väcka intresse och engagemang hos eleverna.

Så gjorde vi

Konceptet bygger på tre förberedande pass innan själva influenceruppdraget börjar.

  • Teori: Hållbar konsumtion – vad är det? Filmer och föreläsningar med koppling till kursplanen för hem- och konsumentkunskap. Hem- och konsumentkunskapsläraren ansvarar.
  • Teambuilding: Kockar, elever och skolpersonal som är med i influencerteamet lär känna varandra. Gruppstärkande övningar och provsmakningar. Elevhälsan ansvarar.
  • Cookshop: Ett tillfälle att väcka nyfikenhet för, att laga och äta hållbar mat. Provsmakning och framröstning av två rätter som ska serveras i matsalen ”Dagen D”. Kockar/måltidsavdelning ansvarar.

På ”Dagen D” serveras de två framröstade rätterna. Foodinfluencerna jobbar i serveringslinjen och hjälper till att servera sina skolkamrater. De minglar även runt i matsalen och pratar positivt om maten.

Särskilda foodinfluencertröjor trycktes upp för att skapa en teamkänsla bland foodinfluencerna och personalrepresentanterna som var med.

Samarbeten

Måltidsavdelningen samarbetade med skolans lärare och elevhälsan.

Den kända influencern Magister Nordström bjöds in att gästspela under en dag. Han föreläste om influenceruppdraget och pratade om vikten av att äta bra mat för att må bra. Det blev också en frågestund och peptalk kring vad som är viktigt att tänka på när man influerar andra, samt hur man hanterar kritik och är en bra förebild.

Man ser händer som fixar med en maträtt i gryta.

Resultat

Satsningen var mycket uppskattad. Influencereleverna lärde sig nya saker och fick ökad förståelse för måltidspersonalens utmaningar. ”Varför tar elever så mycket och äter inte upp?”, ”Jag fick en kille att smaka, fast han inte tänkt göra det! Han lyssnade på mig!”. Vi såg att övriga elever blev mer positivt inställda och benägna att smaka när skolkamrater stod och serverade maten.

Utmaningar

Osäkerhet gjorde att några elever ändrade sig och inte ville vara med som de först sagt. Det var även några som tackade nej på grund av att de inte ville missa skolämnen. Det var en utmaning att nå ut med praktisk information till influencereleverna då de går i olika klasser och har olika mentorer.

Det visade utvärderingen

Måltidspersonal och skolpersonal har utvärderat satsningen tillsammans. Vi anser att arbetssättet var lyckat och givande på många sätt, men att det kräver mycket planering och en ansvarig pedagog som känner eleverna.
Elevutvärderingen skedde muntligt och gav nästan bara positiva omdömen. ”Roligt att det händer något”, ”Spännande att få vara influencer”, ”Lärt mig mycket nytt”, ”Visste inte att vegetarisk mat kan vara så god”, ”Trodde inte att jag gillade musslor men nu vet jag det”, ”När kan vi göra det här igen?”, ”Det är ju godare att äta mat som en elev serverar än när någon från matsalen gör det…”.

Våra tankar framåt

Vi har vidareutvecklat konceptet, så att våra foodinfluencers var delaktiga vid en satsning på food truck, i samarbete med lokala producenter. Då hjälpte influencerna till att bjuda andra elever på provsmakning av produkter av sillfärs samt olika växtbaserade rätter från foodtrucken.
Tillsammans med skolpersonal försöker vi nu hitta former för att vidareutveckla arbetet med foodinfluencers.

Läs mer

Följ oss gärna på Instagram: @malet_ar_maltiden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

På Livsmedelsverkets webb finns ett längre reportage Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. om arbetet med foodinfluencers.

Vi som lämnat erfarenheten

Måltidsavdelningen i Munkedals kommun

Upptäck mer

  • Måltiden som pedagogiskt verktyg
    2025-02-25

    Maskot hjälper till med kommunikation kring måltiden

    Genom att ta fram en maskot och låta den kommunicera, når kunskapen kring hållbara måltider lättare fram till barn och elever.

  • Kompetens
    2023-02-28

    Handbok för specialkost och anpassade måltider

    Genom att ta fram en handbok för hantering av specialkoster blir det enklare för alla kök i kommunen att göra lika.

  • Diskinlämning i en skolrestaurang.
    Delaktighet
    Måltiden som pedagogiskt verktyg
    Måltidsmiljön
    2023-02-07

    Minskat matsvinn genom samverkan med skolan

    Genom att samla goda exempel i en verktygslåda får skolans personal ett bra stöd för att arbeta för ett minskat matsvinn.

 

Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.

Projektet MATtanken drevs av Landsbygdsnätverket från hösten 2017 till våren 2025.
Projektet är avslutat och denna webbplats uppdateras inte längre.

Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype EU
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Cookies (Kakor) och analys
  • Hantering av personuppgifter