Grundskola • Västra Götalands län
Elever blir mer positiva till maten när den serveras av skolkamrater. Därför har högstadieelever fått uppdrag som foodinfluencers.
Elever i högstadiet hjälper till att implementera hållbara och goda maträtter genom att inspirera sina skolkamrater att prova nya råvaror och maträtter.
Användandet av influencerbegreppet syftar till att väcka intresse och engagemang hos eleverna.
Konceptet bygger på tre förberedande pass innan själva influenceruppdraget börjar.
På ”Dagen D” serveras de två framröstade rätterna. Foodinfluencerna jobbar i serveringslinjen och hjälper till att servera sina skolkamrater. De minglar även runt i matsalen och pratar positivt om maten.
Särskilda foodinfluencertröjor trycktes upp för att skapa en teamkänsla bland foodinfluencerna och personalrepresentanterna som var med.
Måltidsavdelningen samarbetade med skolans lärare och elevhälsan.
Den kända influencern Magister Nordström bjöds in att gästspela under en dag. Han föreläste om influenceruppdraget och pratade om vikten av att äta bra mat för att må bra. Det blev också en frågestund och peptalk kring vad som är viktigt att tänka på när man influerar andra, samt hur man hanterar kritik och är en bra förebild.
Satsningen var mycket uppskattad. Influencereleverna lärde sig nya saker och fick ökad förståelse för måltidspersonalens utmaningar. ”Varför tar elever så mycket och äter inte upp?”, ”Jag fick en kille att smaka, fast han inte tänkt göra det! Han lyssnade på mig!”. Vi såg att övriga elever blev mer positivt inställda och benägna att smaka när skolkamrater stod och serverade maten.
Osäkerhet gjorde att några elever ändrade sig och inte ville vara med som de först sagt. Det var även några som tackade nej på grund av att de inte ville missa skolämnen. Det var en utmaning att nå ut med praktisk information till influencereleverna då de går i olika klasser och har olika mentorer.
Måltidspersonal och skolpersonal har utvärderat satsningen tillsammans. Vi anser att arbetssättet var lyckat och givande på många sätt, men att det kräver mycket planering och en ansvarig pedagog som känner eleverna.
Elevutvärderingen skedde muntligt och gav nästan bara positiva omdömen. ”Roligt att det händer något”, ”Spännande att få vara influencer”, ”Lärt mig mycket nytt”, ”Visste inte att vegetarisk mat kan vara så god”, ”Trodde inte att jag gillade musslor men nu vet jag det”, ”När kan vi göra det här igen?”, ”Det är ju godare att äta mat som en elev serverar än när någon från matsalen gör det…”.
Vi har vidareutvecklat konceptet, så att våra foodinfluencers var delaktiga vid en satsning på food truck, i samarbete med lokala producenter. Då hjälpte influencerna till att bjuda andra elever på provsmakning av produkter av sillfärs samt olika växtbaserade rätter från foodtrucken.
Tillsammans med skolpersonal försöker vi nu hitta former för att vidareutveckla arbetet med foodinfluencers.
Följ oss gärna på Instagram: @malet_ar_maltiden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
På Livsmedelsverkets webb finns ett längre reportage Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. om arbetet med foodinfluencers.
Måltidsavdelningen i Munkedals kommun
Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.