Landsbygdsnätverket
Två bilder på serveringslinjer. Den första traditionell, med en buffévagn där matgästerna tar på båda sidor. Den andra mer modern, med träskiva och blått kakel, där matgästerna tar längs ena sidan

Serveringslinjen på Björnekullaskolan före (i den mindre rutan) och efter ombyggnationen. Skolan får mat från ett centralkök, men en del mat tillagas i kökets egna ugnar. Måltidspersonalen bakar eget bröd och tar även vara på rester som blir till nya rätter.

En uppdaterad måltidsmiljö – med hjälp av grannkommunen

Med rätt inspiration fick skolrestaurangen på Björnekullaskolan ett lyft.

– Vårt mål var att skapa en måltidsmiljö lik en restaurang, berättar Catharina Andersson, administrativ chef på bildningsförvaltningen/Björnekullaskolan i Åstorps kommun.

Köket på Björnekullaskolan var slitet och när det blev dags att bygga om kök och matsal kontaktade Catharina Andersson hyresvärden och önskade att måltidspersonalen skulle få vara med i hela renoveringsprocessen. Så blev det, personalen fick ge synpunkter på flödet i matsalen och hur serveringslinjen skulle utformas.

– I den gamla matsalen hade vi en linje där personalen fick tränga sig emellan matgästerna för att fylla på med mat. I den nya skolrestaurangen har vi en serveringslinje där måltidspersonalen kan stå bakom en disk och möta gästerna framifrån, berättar Catharina.

Två bilder från en skolrestaurang, med serveringslinje och möblemang vid fönster

Björnekullaskolan har hämtat inspiration från Klippans kommun till bland annat skyltar och brickor med historiska motiv.

Studiebesök som gav mersmak

För att hämta inspiration till inredning och måltidskommunikation besökte personalen flera skolor i Helsingborgs, Ängelholms och Klippans kommuner.

– Vi ville ha tips på hur vi kan utforma matsalen så att eleverna vill komma dit och att de också blir inspirerade att våga prova nya rätter och smaker.

Vid studiebesöket i Klippans kommun var det mycket som kändes rätt.

– Vi fastnade bland annat för inredningsdetaljerna. Skyltningen var tydlig och gav just restaurangkänslan vi var ute efter. Möblemanget skapade rum i rummet och vi gillade prova på-stationen, säger Catharina.

Matgäster och personal trivs

Den nya skolrestaurangen på Björnekullaskolan har en mer ombonad och mysig känsla, med olika typer av möbler och belysning. Där finns skyltar, måltidskommunikation och en prova på-ö som hämtats från Klippans kommuns koncept.

– Nu har vi en salladsbuffé som på en restaurang och personalen stylar serveringslinjen med olika dekorationer efter årstider och tema, säger Catharina.

Fler elever väljer att äta skollunch och både elever och lärare tycker att maten smakar godare nu. Stämningen i matsalen är lugnare och eleverna har ro att sitta kvar längre under lunchen. Tidigare fanns en begränsning för hur mycket mat eleverna fick ta, men den har tagits bort. Personalen ska inte behöva känna sig som matpoliser utan istället få möjlighet att bemöta eleverna på ett uppmuntrande sätt.

– De som arbetar i köket känner sig mer betydelsefulla för skolan nu, säger Catharina Andersson.

I samband med renoveringen önskade måltidsverksamheten att lunchen skulle bli som en lektion, där läraren tar med sina elever till skolrestaurangen för att äta. Schemaläggaren ansåg inte att det var möjligt men skolan har numera ett mer balanserat lunchschema som ger ett jämnare flöde av matgäster och små pauser i tillströmningen, då personalen kan snygga till och fylla på mat inför nästa insläpp av elever.

Kollage med bilder som visar möblemang, tv-skärm och delar av salladsbuffén

Måltidspersonalen har varit delaktig i hela renoveringsprocessen och har valt viss inredning för att ge skolrestaurangen en ombonad känsla. I restaurangen spelas lugn musik och en storbildsskärm visar härliga naturbilder.

Senast uppdaterad