Grundskola • Värmlands län
En restaurangliknande måltidsmiljö, med möbler som skapar rum i rummet, ger nöjdare elever som äter oftare.
Vi ville utforska möjligheten att skapa en måltidsmiljö som inte är en traditionell matsal utan en restaurangliknande, trevlig miljö. Att skapa en modern skolrestaurang med en måltidsmiljö som är en upplevelse för eleverna, dit eleverna vill gå, där de trivs och inte upplever stress. En plats där det är lätt att göra hållbara val.
Vi vill att eleverna ska äta skollunch istället för att lämna skolområdet för en mindre nyttig måltid eller att de inte äter lunch alls.
Vi jobbade enligt tjänstedesign med fokus på innovation. Vi hade idégenererings-workshops med en bredd av professioner. Vi lät alla elever på skolan svara på en enkät för att fånga upp vilka typer av restaurangmiljöer de gillar. Vi hade workshop med elever från elevrådet för att fånga upp deras önskemål. Vi utgick från moodboards framtagna av en arkitekt, där eleverna fick reagera och diskutera de olika bilderna.
Utifrån resultatet från elevworkshopen tog arkitekten fram en ritning. Byggfirma anlitades och fick information om att det här ett innovationsprojekt och att vi behövde hög flexibilitet.
Under en skollovsvecka (bara en månad efter elevworkshopen) byggdes den nya skolrestaurangen upp.
Rektor, elevråd, Antrop (som projektledde innovationsarbetet), Amanda LeCorney på MAF Arkitekter, kommunens ramavtalade byggföretag.
Vi fick fram elevernas önskemål tydligt i resultatet:
Vi minskade inte antalet sittplatser men kunde även använda en yta utanför den befintliga matsalen. Elevmedverkan var viktig och bidrog till att eleverna kände ägarskap och stolthet. Det gör dem mindre benägna att utföra skadegörelse.
Den snabba processen var utmaning men också väldigt bra. Eleverna fick se att något de själva påverkat blev verklighet.
Att gå emot en norm att sätta städbarhet och att måltidsmiljön ska kunna användas som möteslokal högst på agendan.
Att inte ha en tydlig budget eller veta vad resultatet skulle bli.
Vi gjorde en elevenkät några veckor efter att utformningen var klar. Resultatet visade bland annat att:
Mätningar visade också att fler elever kom och åt. Uppföljning med kök och skolledning ett år senare visar att utformning, inredning och möbler har hållit sig fint. Logistik och städ fungerar bra. Stress beror mest på dålig schemaläggning. En uppföljning med elever planeras också att göras.
En konceptbeskrivning har tagits fram och är ett stöd vid renovering eller nybyggnation av nya skolrestauranger.
Konceptet finns att ta del av i Kokbok för måltidsmiljön Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Mer om vårt arbete i projektet Ett nytt recept för skolmåltider finns på vår webb Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Kostverksamheten i Karlstads kommun
Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.