• Till Landsbygdsnätverket
Landsbygdsnätverket
  • Vår verksamhet
  • Nyhetsarkiv
  • Erfarenhetsbank Undermeny
  • SILO
  • Offentliga måltidens dag
Meny
  1. MATtanken
  2. Erfarenhetsbank
  3. Ny måltidsmiljö genom delaktighet – Rum i rummet
Måltidsmiljö med runda rislampor i taket.
Delaktighet
Måltidsmiljön

Ny måltidsmiljö genom delaktighet – Rum i rummet

Grundskola • Värmlands län

En restaurangliknande måltidsmiljö, med möbler som skapar rum i rummet, ger nöjdare elever som äter oftare.

Vårt mål

Vi ville utforska möjligheten att skapa en måltidsmiljö som inte är en traditionell matsal utan en restaurangliknande, trevlig miljö. Att skapa en modern skolrestaurang med en måltidsmiljö som är en upplevelse för eleverna, dit eleverna vill gå, där de trivs och inte upplever stress. En plats där det är lätt att göra hållbara val.

Vi vill att eleverna ska äta skollunch istället för att lämna skolområdet för en mindre nyttig måltid eller att de inte äter lunch alls.

Så gjorde vi

Vi jobbade enligt tjänstedesign med fokus på innovation. Vi hade idégenererings-workshops med en bredd av professioner. Vi lät alla elever på skolan svara på en enkät för att fånga upp vilka typer av restaurangmiljöer de gillar. Vi hade workshop med elever från elevrådet för att fånga upp deras önskemål. Vi utgick från moodboards framtagna av en arkitekt, där eleverna fick reagera och diskutera de olika bilderna.

Skiss av måltidsmiljö med olika typer av möbler.

Utifrån resultatet från elevworkshopen tog arkitekten fram en ritning. Byggfirma anlitades och fick information om att det här ett innovationsprojekt och att vi behövde hög flexibilitet.

Under en skollovsvecka (bara en månad efter elevworkshopen) byggdes den nya skolrestaurangen upp.

Samarbeten

Rektor, elevråd, Antrop (som projektledde innovationsarbetet), Amanda LeCorney på MAF Arkitekter, kommunens ramavtalade byggföretag.

Måltidsmiljö i skolrestaurangen, med avgränsade vägg och tyg som böljar mjukt från taket.

Resultat

Vi fick fram elevernas önskemål tydligt i resultatet:

  • En måltidsmiljö med rum i rummet, olika zoner (social zon, lugn zon, grönskande zon).
  • Nedsänkt och dämpad belysning.
  • Färgval som utmanar det traditionella.
  • Tyger, bekväma möbler, sittbänk länks väggar för utnyttjande av yta och flexibla sittplatser.
  • Variation av bord (höga, lägre, runda, barbord).
  • Återbruk och uppfräschning av befintliga möbler.
  • Ett hälsobord som lockar till hållbara val.

Vi minskade inte antalet sittplatser men kunde även använda en yta utanför den befintliga matsalen. Elevmedverkan var viktig och bidrog till att eleverna kände ägarskap och stolthet. Det gör dem mindre benägna att utföra skadegörelse.

Utmaningar

Den snabba processen var utmaning men också väldigt bra. Eleverna fick se att något de själva påverkat blev verklighet.

Att gå emot en norm att sätta städbarhet och att måltidsmiljön ska kunna användas som möteslokal högst på agendan.

Att inte ha en tydlig budget eller veta vad resultatet skulle bli.

Måltidsmiljö under ett lågt tak i skolrestaurangen.

Det visade utvärderingen

Vi gjorde en elevenkät några veckor efter att utformningen var klar. Resultatet visade bland annat att:

  • Två tredjedelar av eleverna upplevde mer trivsel
  • 56 procent upplevde bättre ljudnivå
  • 45 procent upplevde ökad trygghet
  • 82 procent upplevde ökad restaurangkänsla

Mätningar visade också att fler elever kom och åt. Uppföljning med kök och skolledning ett år senare visar att utformning, inredning och möbler har hållit sig fint. Logistik och städ fungerar bra. Stress beror mest på dålig schemaläggning. En uppföljning med elever planeras också att göras.

En konceptbeskrivning har tagits fram och är ett stöd vid renovering eller nybyggnation av nya skolrestauranger.

Läs mer

Konceptet finns att ta del av i Kokbok för måltidsmiljön Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Mer om vårt arbete i projektet Ett nytt recept för skolmåltider finns på vår webb Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Vi som lämnat erfarenheten

Kostverksamheten i Karlstads kommun

Linnea Olsson, koststrateg

Upptäck mer

  • Diskinlämning i en skolrestaurang.
    Delaktighet
    Måltiden som pedagogiskt verktyg
    Måltidsmiljön
    2023-02-07

    Minskat matsvinn genom samverkan med skolan

    Genom att samla goda exempel i en verktygslåda får skolans personal ett bra stöd för att arbeta för ett minskat matsvinn.

  • Delaktighet
    Måltidsmiljön
    2025-02-10

    Så tycker eleverna att en bra måltidskompis ska vara

    I arbetet för en trygg och trivsam måltidsmiljö fick barn och elever reflektera kring vad som är viktigt – och vad de själva kan bidra med.

  • Delaktighet
    Måltiden som pedagogiskt verktyg
    2025-02-07

    Förskolebarnens favoritrecept i Krokodilens kokbok

    Genom delaktighet ökar barnens nyfikenhet på mat. När det är dags att sluta på förskolan får de med sig en kokbok med hållbara recept.

 

Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.

Projektet MATtanken drevs av Landsbygdsnätverket från hösten 2017 till våren 2025.
Projektet är avslutat och denna webbplats uppdateras inte längre.

Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype EU
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Cookies (Kakor) och analys
  • Hantering av personuppgifter