Landsbygdsnätverket
Bildmontage, tre foton från offentliga restauranger i Klippans kommun.

Foton från Klippans kommun.

Klippan: Vårt arbete med kommunikation 

Så här arbetar vi i Klippan med att kommunicera kring mat och måltider. Sammanfattning av Klippans presentation på tematräff 2, den 8 februari 2022.

Kontaktpersoner

  • Lill Spenninge, måltidschef
  • Marie Berlin, projektledare inom barn- och utbildningsförvaltningen

Bakgrund

Kommunikation är viktigt både internt och externt. Internt behöver man boosta verksamheten, att det ska synas att man gör ett bra jobb.

– Här jobbar vi med måltidsmiljöer, pedagogiska luncher och nudging bland annat, berättar Lill Spenninge.

– I den mer utåtriktade kommunikationen lyfter vi fram vårt arbete med matkollo, nobelfest, vårt årshjul samt ”prova på öar” och vi medverkar på smakprovningar vid föräldramöten.

Klippans arbete med kommunikation

– Själva måltidsmiljöns utformning är en viktig del av kommunikationen. Här läggs grunden för fina måltidsupplevelser, bra möten och dialog mellan måltidspersonalen och matgästerna. Utformningen av matsalen ska bidra till att skapa kontakt, exempelvis genom en kvadratisk serveringslinje där personalen kan jobba inifrån och möta matgästen, det är alldeles perfekt fortsätter Lill.

Klippans kommun arbetar också med ”prova på-öar”. Att fixa sådana är inte så svårt. Lill förklarar att de tog en traditionell serveringsvagn, klädde in den och målade den svart, satte på hjul och vips så blev det en ”prova på-ö”.

Ett annat tips från Lill är att använda wokpanna och stå och woka i matsalen, det gillar alla. Klippans kommun har en wokpanna som ambulerar runt mellan köken.

– Vi arbetar också med smakprover i form av små skålar med skedar, då blir det spännande att prova på. Överhuvudtaget när man ska köra in något nytt, då ska man ha lite ”Glitter och glamour” runt omkring, då går det så mycket enklare, konstaterar Lill.

Stödjande måltidskommunikation, som skyltar och bilder i matsalarna, är också viktiga i helheten. För måltidskommunikationen finns en genomtänkt grafisk profil, vilket syns i allt från skyltar utanför matsalen till menyskyltar, små skyltar över serveringslinjen samt bordsryttare.

– Att ha en stor bildbank som man kan plocka bilder från är också mycket användbart, anser Lill. När man förfogar över bra bilder kan man göra jättemycket, använda till receptkort, dra upp vepor för utsmyckning eller kanvasbilder som också kan fungera som ljuddämpare. Fina bilder lyfter kommunikationen, tillför mycket estetiskt och blir en utsmyckning av matsalarna.

Några lärdomar

Lill avslutar med råden att lägga en långsiktig plan för det som ska hända exempelvis Måltidens dag.

– Inget är färdigt direkt eller av sig självt. Utan planera, involvera andra parter, kommunicera, kontakta press, bevaka och fotografera, använd sociala media och glöm inte G-G faktorn – alltså Glitter och Glamour!

– …och glöm inte att det alltid ska vara tip-top på interna möten för att boosta den egna personalen, avslutar hon.

Mer information

Läs Klippans presentation på tematräff 1 om FoodBoost och tematräff 3 om måltidsmiljö.

Tillbaka till huvudsidan.

Senast uppdaterad