• Till Landsbygdsnätverket
Landsbygdsnätverket
  • Vår verksamhet
  • Nyhetsarkiv
  • Erfarenhetsbank Undermeny
  • SILO
  • Offentliga måltidens dag
Meny
  1. MATtanken
  2. Erfarenhetsbank
  3. Lokala butikens fruktsvinn blir populärt mellanmål
Tre elever håller i bananer
Måltiden som pedagogiskt verktyg

Lokala butikens fruktsvinn blir populärt mellanmål

Grundskola • Jönköpings län

Överbliven frukt blir uppskattat mellanmål vid till exempel lässtunden. Samtidigt lär sig eleverna om hållbarhet och får ett ökat intresse för frukt och grönt.

Vårt mål

Att lära eleverna att även frukt och grönt som har lite skavanker går bra att äta. Man behöver inte kasta en frukt bara för den har en liten brun fläck, utan man kan ta tillvara frukten för att hushålla med resurserna.

Så gjorde vi

Året var 2014 och jag, lärare Sofia Elmgren, undervisade eleverna om miljö och hållbarhet. Medan undervisningen pågick väcktes en tanke om att besöka vår lokala matbutik för att ta reda på hur mycket som blev svinn från frukt- och grönsaksavdelningen. Det var faktiskt en hel del, så vi frågade om vi kunde börja samarbeta – om vi kunde få det som ändå skulle slängas för att ge till eleverna som mellanmål i skolan. Handlaren tyckte att det var en bra idé och skolan har sedan dess fått ta emot överbliven frukt och grönsaker varje dag.

Frukt och en blå fruktpåse

På skolan finns en personal som har ett särskilt uppdrag att hämta frukt och grönt från butiken på morgonen och leverera till personalrummet. Sedan är det mentorer/resurser som fixar med frukten. Eleverna har varit med och sytt fruktpåsar som frukten packas i för att tas med till klassen. En del lärare gör en skål med fruktsallad i vårt personalrum eller hemkunskapskök och tar med till klassrummet. Andra skalar, ansar och sköljer i klassrummet när det passar.

Frukten äts ofta under en lässtund. Bland de lägre åldrarna är det oftast högläsning medan eleverna i mellanstadiet läser en bänkbok. Om det finns frukt över efter en skoldag används den till mellanmål på fritids.

Sofia Elmgren

Sofia Elmgren, lärare

Samarbeten

Vi samarbetar med en lokal matbutik.

Resultat

Eleverna har blivit medvetna om att man inte ska kasta mat i onödan. De får på ett praktiskt sätt lära sig att ha ett bra miljötänk. Intresset för frukt och grönt har ökat och eleverna tycker att det är gott. Eleverna ökar sitt intag av frukt och grönt, vilket är bra för hälsan. Frukten ger också extra energi till skoldagen.

Det är en trevlig stund i klassrummet när frukten delas ut till dem som önskar, vilket är i stort sett alla. Frukt är dyrt, så att vi kan erbjuda det gratis till eleverna känns väldigt bra. Eleverna får också chans att prova frukter de annars inte visste fanns.

Det känns bra och viktigt att alla elever får detta erbjudande, det bidrar till en likvärdighet i skolan. Det ger trivsel, studiero och en högre måluppfyllelse.

Kollage med frukt och barn som äter fruktsallad ur kåsa

Det visade utvärderingen

Vi utvärderar då och då, tillsammans med elever och vårdnadshavare. De tycker detta koncept är bra. Eleverna är tacksamma och tycker att frukten skapar en viktig stund, som ökar lugnet och ger studiero. Den är viktig för de elever som till exempel haft svårt att äta frukost på morgonen.

Våra tankar framåt

Vi tänker att fortsätta jobba så här. Detta som ett steg i att förbättra miljön, tänka hållbart och bidra till elevers goda hälsa samt ökad måluppfyllelse. Frukten ger oss pigga och alerta elever – helt gratis. Fler skolor borde fråga lokala matbutiker om liknande samarbeten.

Läs mer

Följ oss gärna på Instagram: @rydaholmsskola Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vi som lämnat erfarenheten

Rydaholmsskolan, Värnamo kommun

Sofia Elmgren, lärare

Upptäck mer

  • Måltiden som pedagogiskt verktyg
    2025-02-25

    Maskot hjälper till med kommunikation kring måltiden

    Genom att ta fram en maskot och låta den kommunicera, når kunskapen kring hållbara måltider lättare fram till barn och elever.

  • Diskinlämning i en skolrestaurang.
    Delaktighet
    Måltiden som pedagogiskt verktyg
    Måltidsmiljön
    2023-02-07

    Minskat matsvinn genom samverkan med skolan

    Genom att samla goda exempel i en verktygslåda får skolans personal ett bra stöd för att arbeta för ett minskat matsvinn.

  • Delaktighet
    Måltiden som pedagogiskt verktyg
    2025-02-07

    Förskolebarnens favoritrecept i Krokodilens kokbok

    Genom delaktighet ökar barnens nyfikenhet på mat. När det är dags att sluta på förskolan får de med sig en kokbok med hållbara recept.

 

Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.

Projektet MATtanken drevs av Landsbygdsnätverket från hösten 2017 till våren 2025.
Projektet är avslutat och denna webbplats uppdateras inte längre.

Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype EU
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Cookies (Kakor) och analys
  • Hantering av personuppgifter