• Till Landsbygdsnätverket
Landsbygdsnätverket
  • Vår verksamhet
  • Nyhetsarkiv
  • Erfarenhetsbank Undermeny
  • SILO
  • Offentliga måltidens dag
Meny
  1. MATtanken
  2. Erfarenhetsbank
  3. Gårdsbesök ger lärarstudenter kunskap om matproduktion
Kvinna sitter på knä bredvid liggande ko

Foto: Lisa Öberg, Scandinav

Måltiden som pedagogiskt verktyg

Gårdsbesök ger lärarstudenter kunskap om livsmedelsproduktion

Grundskola • Hallands län

Att besöka lokala livsmedelsproducenter ger lärarstudenter nya kunskaper om hur vår mat blir till. De får ökad förståelse för bland annat hållbarhet – som de kan förmedla till framtida elever.

Vårt mål

LRF: Att öka kunskapen om de gröna näringarna hos blivande lärare, så att de som färdiga lärare sedan kan ge kunskap till eleverna. I dag saknar många människor en naturlig koppling till lantbruk och därför finns stora kunskapsluckor kring hur lantbruket fungerar och hur vår mat produceras. Vi ser att det finns ett behov av att knyta kontakter med gårdar!

Högskolan: Att studenterna får möta olika näringar och får insikt i hur de arbetar med processer kring hållbar utveckling och ekologi. I detta samarbete handlar det om studenter som läser naturvetenskap och teknik.

Så gjorde vi

LRF: Vi tog kontakt med högskolan och presenterade en idé om att låta blivande lärare besöka lantbrukare. Eftersom det är ganska lång framförhållning vid planering av utbildning tog det ungefär ett år innan vi körde igång samarbetet.

Vi har förmedlat kontakt och haft dialog med lantbrukaren. Sedan har högskolan tagit initiativ till själva besöket.

Vi förbereder gårdsbesöken tillsammans med läraren och sedan får studenterna förbereda sig utifrån frågor. Studenterna har dialogmöten med lantbrukare för att få kunskap och förståelse för deras arbete. Sedan är det rundvandring på gården, som ett studiebesök. Vi introducerar även Bonden i skolan-materialet för studenterna.

Högskolan: LRF:s idé passade väl in i vår profil för naturvetenskap- och teknikutbildningen för våra grundlärarstudenter. Dessa ämnen har en stämpel över sig att vara väldigt teoretiska. Genom ett tydligt fokus på hur läraren kan skapa vardagsanknytning och lokalanknytning i undervisningen i kemi, fysik, biologi och teknik vill vi att studenterna ska få så många verktyg som möjligt för att göra "det osynliga synligt". Det är stärkande såväl privat som i deras lärarprofession. I det sammanhanget passar samarbetet med LRF perfekt och vi har även samarbeten med Skogsstyrelsen, Sportfiskarna, Grötviks fältstation samt kommunala teknikskolan.

Någon klappar ett får

Foto: Scandinav

Resultat

LRF: Studenterna tycker att det är givande att få träffa lantbrukare och djur på gården. Det är positivt att dessa studenter nu har en direktkontakt, dit de kan vända sig om de sedan vill ta ut sin klass på gårdsbesök. Studenterna ger positiv feedback och är väldigt positiva till mötet med lantbrukarna och den kunskap de får med sig.

Högskolan: Våra studenter tycker det är fantastiskt att få uppleva lantbrukarnas olika vardag och hur lantbruket har många aspekter som kan kopplas till förståelse kring hållbarhet, teknikutmaningar, kemikunskap och ekologisk kunskap. Det ger dem konkreta bilder av det de själva ska behärska för att kunna verka som professionella lärare i naturvetenskap och teknik.

Våra tankar framåt

LRF: Vi hoppas på ett fortsatt samarbete, att gårdsbesök blir en del i fler lärarutbildningar och att upplägget kan spridas till fler platser. I dag har vi ett samarbete med lärarprogrammen vid Högskolan i Halmstad, Högskolan Väst och Karlstads universitet.

Högskolan: Vi har stora förhoppningar att detta ska bli ett samarbete i många år framöver och att vi genom våra erfarenheter ytterligare kan fördjupa kopplingen mellan det som händer på studiebesöken och på den högskoleförlagda utbildningen.

Läs mer

Läs mer om LRF Väst på Facebook Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och Instagram Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Läs mer om Högskolan i Halmstad på Facbook Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och Instagram Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Vi som lämnat erfarenheten

LRF Väst
Jennie Dannegren, folkrörelseutvecklare

Högskolan i Halmstad, Grundlärarprogrammen
Mattias Rundberg, universitetsadjunkt

Upptäck mer

  • Måltiden som pedagogiskt verktyg
    2025-02-25

    Maskot hjälper till med kommunikation kring måltiden

    Genom att ta fram en maskot och låta den kommunicera, når kunskapen kring hållbara måltider lättare fram till barn och elever.

  • Diskinlämning i en skolrestaurang.
    Delaktighet
    Måltiden som pedagogiskt verktyg
    Måltidsmiljön
    2023-02-07

    Minskat matsvinn genom samverkan med skolan

    Genom att samla goda exempel i en verktygslåda får skolans personal ett bra stöd för att arbeta för ett minskat matsvinn.

  • Delaktighet
    Måltiden som pedagogiskt verktyg
    2025-02-07

    Förskolebarnens favoritrecept i Krokodilens kokbok

    Genom delaktighet ökar barnens nyfikenhet på mat. När det är dags att sluta på förskolan får de med sig en kokbok med hållbara recept.

 

Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.

Projektet MATtanken drevs av Landsbygdsnätverket från hösten 2017 till våren 2025.
Projektet är avslutat och denna webbplats uppdateras inte längre.

Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype EU
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Cookies (Kakor) och analys
  • Hantering av personuppgifter