Landsbygdsnätverket
Tåkerns trädgård

Att odla sina egna grönsaker ger matglada och medvetna barn

Som en del i konceptet "Food for life" får eleverna i årskurs två i Vadstena och Ödeshögs kommuner odla egna grönsaker i samarbete med en lokal grönsaksodlare.

Denna artikel publicerades första gången i juni 2018 men den är uppdaterad med ny information i augusti 2020.

I Vadstena och Ödeshögs kommuner har politikerna beslutat att man ska arbeta enligt konceptet "Food for life". Konceptet, som har sitt ursprung i England, handlar om att höja kvalitén på måltiderna och samtidigt ta tillvara på måltiderna som en pedagogisk resurs. Det gör man genom att skapa aktiviteter med koppling till mat, livsmedel, odling, djur och natur. På ett kreativt sätt får eleverna lära sig hur mat produceras. På köpet får de kunskap om hållbara matvanor för både hälsan och miljön. När man vet var maten kommer ifrån uppskattas maten mer. Även äldreboendena omfattas av konceptet.

– Nu har precis 25 elever varit här och arbetat med sin skolträdgård. Varje barn har fått önska vad de vill så. Det var allt från gurka och tomat till smultron, melon och sparris, berättar Malin Granlund Feldt på Tåkerns trädgård.

Tidigare i våras besökte hon alla elever i årskurs två i Vadstena och Ödeshög, tre klasser i respektive kommun. Då hade hon med sig frön, visade bilder och berättade om hur odling går till. Hon hade också med sig försådda krukor som eleverna sedan har fått ta hand om i klassrummen. Barnen har fått gissa vad de tror att det är i krukorna. När det nu har blivit dags att plantera ut plantorna får klasserna komma på besök till Tåkerns trädgård och hjälpa till med arbetet. Då avslöjas också krukornas innehåll.

Barn som odlar.

På studiebesök.

Direktupphandling av närodlat

Under många år har Vadstena och Ödeshögs kommuner köpt ekologiska grönsaker i säsong från Tåkerns trädgård. Detta samarbete har nu utvecklats vidare. I den direktupphandling som gjorts har man lyft fram att syftet är att öka förståelsen hos elever för matens väg fram till tallriken, samt att det ska skapa förutsättningar för en utökad sortimentsbredd, som kan leda till nya rätter.

– Jag brinner själv för dessa frågor. Mina odlingar bär sig inte direkt ekonomiskt men att de kan användas i ett pedagogiskt syfte känns väldigt meningsfullt, säger Malin Granlund Feldt, som förutom att driva Tåkerns trädgård också jobbar som föreståndare på Naturum Tåkern.

I höst när barnen börjar årskurs tre kommer de tillbaka för att skörda. Då blir det provsmakning och tillagning på plats. Det som sedan blir över levereras som en del av de ordinarie leveranserna till skolköken.

Att eleverna får komma ut på landet och se verkligheten är en stor fördel, tycker Malin. Barnen får större förståelse för var maten kommer ifrån. De lär sig att det handlar om något levande, som kräver omvårdnad. Då sätter de större värde på maten, äter mer och slänger mindre.

Teckning av rabarber.

Förskolebarnen utforskar.

Måltidspedagogik

Food for life-konceptet har hjälpt oss med ett ramverk för att lyfta måltiden och alla dess olika värden och få en ökad upplevelse kring måltiden berättar Anna Lundstedt, kostchef i Vadstena.

– Vi ville få ut mer av den offentliga måltiden, det finns en stor outnyttjad potential. Arbetet med att knyta ihop pedagogiken med måltiden har de arbetat vidare med, framförallt genom mer måltidspedagogik i förskolan. Flera kockar och pedagoger vidareutbildar sig till måltidspedagoger och har börjat arbeta på nya sätt med livsmedel och måltiden i fokus tillsammans med barnen.

Kök

Pedagogiskt kök, mitt i matsalen.

Köket som mittpunkt

Jenny Ingman som är kock på förskolan Blanka har nyligen blivit diplomerad måltidspedagog och har under de senaste åren arbetat allt mer med att skapa förståelse för var maten kommer ifrån tillsammans med barnen. Varje månad har de en temagrönsak eller frukt. Nyligen har de arbetat med rabarber, då vävs rabarbern in i matsedeln samtidigt som barnen får utforska rabarbern tillsammans med pedagogerna och lära sig mer om var den kommer ifrån. (bild på rabarberväggen)

En central del i arbetet är det pedagogiska köket som finns mitt i matsalen, där kockarna ordnar små utställningar som går att lukta, smaka och känna på. Målet är att barnen alltid ska ha något att titta på där. När nya rätter eller råvaror ska introduceras kan provsmakningarna också genomföras på respektive avdelning där barnen känner sig trygga.

– När de har fått testa nya smaker eller konsistenser i en trygg miljö vågar de ta av de nya rätterna eller råvarorna när de serveras till lunchen berättar Jenny Ingman. Barnen bjuds även in att vara med i köket och hjälpa till med matlagningen. När barnen fyller år firas de genom att bjudas in som födelsedagskockar.

Ett annat sätt att arbeta med måltidsupplevelsen på är att byta miljö. Två gånger i månaden flyttar matlagningen och måltiden utomhus och tillagas och serveras på förskolans gård.

Mer om "Food for life"

De östgötska kommunerna Boxholm, Vadstena, Ydre och Ödeshög samarbetar i denna satsning.

Artikel om Boxholms kommuns satsning

Kontakt

Anna Lundstedt, kostchef
Vadstena kommun
0143-152 88
anna.lundstedt@vadstena.se

Läs mer

Länk till samlingssidan: Många vinster med odling i förskola och skola.

Senast uppdaterad 2018-06-12

Offentliga måltider - alla aktörer i kedjan

Besöksadress
Landsbygdsnätverkets kansli Vallgatan 8, Jönköping

Kontakt
036 – 15 50 00
Skicka e-post

Följ oss i sociala medier

Facebooklänk till annan webbplats

Twitterlänk till annan webbplats

Instagramlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster