Landsbygdsnätverket
Fötter med gula skor. Rapsfält bakom.

Foto: Josh Hild/Unsplash

UngDrive är ett första steg på resan för unga mot egenföretagande

UngDrive vill ge fler unga möjligheten att prova eget företagande. I vår gav man sig ut på en informationskampanj från Boden i norr till Trelleborg i söder och träffade 35 000 ungdomar. 1000 av dem blir sedan sommarföretagare.

Med stöd av Tillväxtverket, Vinnova, Almi och Skolverket har UngDrive i samråd med Skatteverket tagit fram en modell som gör det enkelt för unga att driva övningsföretag. Metoden har varit framgångsrik och finns i hundratalet kommuner i landet.

– Vi riktar oss till ungdomar från 8:an till 2:an på gymnasiet. Hos oss får de testa att driva företag och tjäna lite egna pengar. Mycket handlar om att bygga självförtroende. Många har inte haft jobb tidigare, säger Jacob Ode, regionansvarig för UngDrive Norr.

Vill sprida Gnosjöandan

UngDrive är en icke-vinstdrivande organisation och grundades i Gnosjö 2008 och det är den särskilda Gnosjöandan man vill sprida vidare.

– Gnosjö är känt i hela Sverige för företagsamheten som finns här. Det handlar om att se möjligheter och hjälpa varandra. Det finns ett särskilt klimat i Gnosjö som bygger på att man stöttar varandra, säger Jacob Ode.

Han förklarar att skillnaden mellan UngDrive och UF, Ung Företagsamhet, framförallt består i att UF-företag startas som ett skolprojekt och drivs främst under det tredje året på gymnasiet. Det skiljer sig mot UngDrive som sker på fritiden, framförallt på sommaren.

– Men vi och UF är inte konkurrenter. Vi jobbar på olika sätt mot samma mål och vi samarbetar ofta. Vi gjorde en undersökning hos oss och det var 42 procent som ville driva UF-företag i gymnasiet innan de varit på UngDrive. Efter att de varit hos oss låg siffran på 87 procent. Så vi är båda en del i entreprenörskapsresan för unga.

Under den första veckan har deltagarna en gemensam kickoff med inspirationsföreläsningar och workshops för att hitta en affärsidé. Alla får 1500 kronor som startpeng och under de följande tre veckorna jobbar varje deltagare med sin idé.

– Här i norr kan vi inte göra som i södra Sverige, det är alldeles för stora avstånd här uppe. Så första veckan samlar vi i stället alla ifrån Dorotea och norrut på ett gemensamt läger i Boden. Det har fungerat väldigt bra. När man bor tillsammans så bygger man gemenskap på ett fint sätt, säger Jacob Ode.

Närbild på Sima Benni.

Sima Benni

Ger förståelse för företagande

Varje deltagare får en coach som ger råd och stöttning. Sima Benni är ambassadör och föreningsbesökare hos Förbundet Vi unga och jobbade som coach på UngDrive sommaren 2021 och ska göra så även i år. Hon har själv drivit UF-företag och varit ambassadör för Ung Företagsamhet i Halland.

– Den viktigaste delen för mig är att bolla idéer med deltagarna. De flesta vet inte från början vad de vill göra eller om deras idé kommer att fungera. Sedan håller jag kontakten och kollar av hur det går och om de behöver hjälp på något sätt.

Vad är bra med UngDrive?

– Att det är så enkelt. Du laddar ner UngDrive-appen och där finns mallar för hur man gör bokföring och liknande. Deltagarna får i lagom skala testa att driva företag, utveckla en idé, ta fram en affärsplan, ta kontakt med kunder och arbeta med marknadsföring. Det ger dem en helt annan förståelse för företagande och det blir ett första steg mot fortsatt företagande och entreprenörskap.

Vad tycker du själv var roligast?

– Att se utvecklingen hos deltagarna. Unga har stor drivkraft och att den läggs på rätt ställe gör mig glad. Jag blir också glad när jag ser unga som vågar satsa. Jag hoppas att fler beslutsfattare ser värdet av den här typen av projekt och att det kan göra skillnad. Det är en bra investering i unga som kan gå vidare sedan och driva UF-företag eller egna företag.

Lärde sig att ta initiativ

Emmanuela Gudeta i Norsjö i Västerbotten var en av förra årets deltagare på UngDrive. Efter deltagandet blev hon nominerad och uttagen till UngDrive Masters – som är SM för sommarföretagare. Det hölls i Gnosjö förra året och Emmanuela och var en UngDrive-ambassadör på en konferens i april i år.

– Jag och en kompis hade en flyttbar kiosk. Vi bakade själva och sålde. Vi samarbetade med en butik och fick dricka och mjöl att baka med av dem. Sedan sålde vi från ett bord som vi kunde flytta med ett släp och en epatraktor.

Emmanuela minns sommarveckorna med UngDrive med glädje.

– Det var superkul. Första dagen var jag lite nervös, men sedan lärde man känna alla och fick många kompisar. Det var roligt att alla ville utvecklas. Jag tycker att jag lärde mig mycket om mig själv också. Som att säga ja till mer och att våga ta initiativ.

Text: Tobias Malmberg

Publicerades