Det gröna näringslivet erbjuder många möjligheter och behovet av arbetskraft till lantbruk, skog och trädgård är stort. Så hur kan du som arbetsgivare attrahera framtidens arbetstagare? Nu erbjuder projektet Jobba Grönt och Landsbygdsnätverket ett lunchwebbinarie på ämnet med David Lekholm Häggberg på Arbetsmarknadskunskap Sverige som föreläsare.
Generation Z är en benämning på dem som vuxit upp efter millennieskiftet, ibland preciserat som personer födda mellan 1997 och 2012. De är nu den grupp som ska in och jobba inom det gröna näringslivet.
– Vi kommer under webbinariet prata om generation Z, alltså unga som precis kommit in i arbetslivet och de som är på väg in under de närmsta åren. Vad har de för syn på jobblivet? Vilka förväntningar har de på en arbetsplats? Och vad kan vi göra som bransch för att få dem intresserade av oss, säger Anna Ross som är projektledare på Jobba Grönt.
Varför är den här frågan viktig?
– Att få fler unga som vill och kan producera mat och hållbara råvaror i framtiden är faktiskt en överlevnadsfråga för mänskligheten. Och vi i branschen måste dra vårt strå till stacken, både genom att visa att vi finns men också aktivt jobba för att de unga ska trivas hos oss.
Vilka konkreta insikter eller verktyg vill ni deltagarna ska få med sig?
– Vi hoppas att alla som lyssnar kommer få både aha-upplevelser och praktiska tips på enkla saker man kan göra som arbetsgivare för att attrahera generation Z.
Vilka kommer ha nytta av att vara med?
– I första hand vänder vi oss till arbetsgivare inom det gröna näringslivet, men så klart kan alla som vill kommunicera med generation Z ha glädje av att vara med.
När? 4 oktober klockan 12.00-12.45
Var? Digitalt. Möteslänk skickas ut till anmälda deltagare några dagar innan webbinariet.
Anmäl dig här Länk till annan webbplats. - senast den 1 oktober (länk till annan webbplats).
Julia Löf, Landsbygdsnätverket
Anna Ross, projektledare Jobba Grönt
Publicerades