Landsbygdsnätverket
Tång skördas vid brygga. Loggan för artikelserien i hörnet av bilden.

Foto: Koastal

En affärsmodell för framtidens tångodling

Med stöd från havs-, fiskeri-och vattenbruksprogrammet arbetar startupbolaget Koastal på Västkusten med att utveckla en affärsmodell för hållbar tångodling i stor skala. Projektet syftar till att skapa ett franchisekoncept där småskaliga aktörer enkelt kan etablera och driva tångodlingar.

Tång är en resurs med stor potential – den är klimatsmart, näringsrik och kan användas inom en rad områden som livsmedel, djurfoder och hudvård. Startupbolaget Koastal vill underlätta för fler att kunna odla tång och därmed bidra till en hållbar blå ekonomi. Och man har som mål med projektet "Utveckling av en ny affärsmodell för hållbar tångodling i stor skala" att utveckla och testa ett franchisekoncept där bolaget bistår med allt från tillstånd och utrustning till utbildning och ett garanterat uppköp av skörden.

– Vår vision är att göra tångodling tillgänglig för fler och samtidigt säkerställa att den är hållbar och lönsam. Vi vill ge fiskare och entreprenörer möjligheten att odla tång utan att behöva hantera snårig byråkrati och stora investeringar själva, förklarar Samuel Amant, projektledare och delägare i Koastal.

De 5,6 miljoner kronorna från havs-, fiskeri-och vattenbruksprogrammet används för att utveckla tekniska lösningar, bygga en digital plattform för odlarstöd och etablera pilotodlingar längs Västkusten.

– Pengarna går bland annat till forskning och utveckling, tillståndsprocesser och framtagning av odlingssystem. Dessutom arbetar vi med att certifiera skörden för att möta kraven från storskaliga köpare, säger Samuel Amant.

Pilotodlingarna är igång och man har utvecklat den digitala plattformen som erbjuder guider, utbildning och logistiklösningar för franchisetagare.

Men trots att tång har stora fördelar som hållbar gröda är det flera hinder som bromsar utvecklingen av svensk algodling.

– För fem år sedan fanns det knappt någon erfarenhet alls av att odla, skörda och bearbeta tång, idag har vi mer kunskap. Men varje steg kräver omfattande försök och misstag, särskilt när man ska skala upp till industriella volymer. Denna osäkerhet gör att många tvekar att satsa eller investera i sektorn, säger Samuel Amant och tillägger:

– Dessutom är marknaden tuff – de traditionellt högre produktionskostnaderna för tång har gjort att det ännu inte har skapats någon stark marknadsdrivkraft.

Båt som lastar ur skördad tång samt närbild på lådor med tång.

Foto: Koastal

Marknadsinfrastrukturen är också en utmaning. För att tångodling ska bli lönsamt krävs effektiva logistik- och försäljningskedjor, något som fortfarande saknas i Sverige.

– Här kommer vi in. Genom vårt koncept kan vi minska kostnaderna och förenkla processen för odlare, samtidigt som vi bygger en stabil marknad för tångskördarna, förklarar Samuel Amant.

Koastals projekt är innovativt genom sitt franchisekoncept, som inkluderar allt från tillståndshantering till utrustning och utbildning. Konceptet gör det möjligt för småskaliga aktörer att fokusera på själva odlingen medan Koastal tar hand om resten.

Porträttbild på Samuel Amant.

Samuel Amant. Foto: Koastal

– Franchisemodelle är etablerad inom många andra branscher, men det är ovanligt inom vattenbruk. Vi har inspirerats av liknande system i länder som USA, där tångodling integreras i fiskesamhällen, men vårt koncept är unikt anpassat för svenska förhållanden, säger Samuel Amant.

– Vi har dialoger med flera potentiella franchisetagare. För fiskare passar tångodling bra som ett komplement till deras säsongsbundna arbete. De är intresserade, men vill gärna se att affärsmodellen fungerar i praktiken.

För att stärka förtroendet och visa på konceptets lönsamhet har Koastal satsat på att utveckla pilotodlingar och skapa tydliga affärscase för franchisetagarna.

Samuel Amant ser ljust på framtiden för tångodling i Sverige och menar att projektet redan pekar på att affärsmodellen fungerar.

– De första odlingarna visar att vi kan producera högkvalitativ tång på ett hållbart och kostnadseffektivt sätt. Nu handlar det om att skala upp och få fler att våga satsa, säger Samuel Amant.

Projektet sträcker sig till 2025, men Koastal har långsiktiga mål att etablera fler odlingar och skapa en stark infrastruktur för svensk tångodling.

– Tång är framtidens gröda och vi ser fram emot att fortsätta utveckla branschen och bidra till en hållbar blå ekonomi i Sverige, säger Samuel Amant.

Utveckling av en ny affärsmodell för hållbar tångodling i stor skala


Projektägare: Koastal

Projektslut: 2025-09-01

Beviljade medel från: Havs-, fiskeri- och vattenbruksprogrammet

Budget: Drygt 5,6 miljoner kronor.

Kontakt: Samuel Amant, samuel@koastal.se

Logo Under ytan.

Artikelserien Under ytan


Denna artikel är en del av en artikelserie om svenska EU-projekt för hållbar sjömat.

Läs alla artiklarna här

Publicerades