Förskola, Grundskola • Skåne län
På Skönadalsskolan odlas mikrogrönt i skorestaurangen, för att öka elevernas intresse för grönsaker – och för att de ska få i sig fler nyttigheter.
Målet var att få barnen att äta mer grönsaker och att våga prova nya grönsaker. Om vi har färska örter i restaurangen så är det inte säkert att de provar, men om de ser örterna växa så får de förhoppningsvis en större acceptans som gör att de vågar prova.
Så gjorde vi
Idén om att odla mikrogrönt dök upp ungefär ett år innan vi började odla. Vi hade först svårt att hitta rätt utrustning, som var större än för hemmabruk. Men så hittade vi ett företag som sålde den utrustning vi behövde. Vi sökte och fick pengar från en hållbarhetsfond som Kävlinge kommun har, vilket betalade utrustningen.
Nu odlar vi bland annat svart senap, amarant, broccoli, koriander och rädisa i kanaler som det ligger en matta av hampa i. Vi har växtlampor och ett slutet system för vatten. Vi kör vattenpumpen fem minuter på förmiddagen och fem minuter på eftermiddagen, det räcker för att odlingen ska hålla sig fuktig. Kanalerna lutar och vattnet rinner igenom dem. Det vatten som växterna inte tar åt sig samlas upp och återanvänds. I odlingen tillförs ingen jord eller näring. Fröerna strösslas ut på en hampamatta och får gro i mörker tre, fyra dagar. Sedan plockas de ut till odlingsställningarna i skolrestaurangen och växer till sig i fem till åtta dagar. Växterna skördas när de har fått ett bladpar, då är de som mest näringsrika. Det sägs att det är 40 gånger högre näringsvärde i de här bladen än i en fullvuxen planta. I dag har vi tolv kanaler att odla i.
Eleverna har varit med och klippt örterna vi skörd, samt hjälp till att paketera örter som ska skickas till andra skolor och förskolor i närheten.
Skolan samt Kävlinge kommun, genom pengarna från hållbarhetsfonden.
Eleverna tycker att det är intressant och kul. Vissa älskar det och äter jättemycket av det mikrogröna vi odlat. Vissa elever provar men tycker att smaken är för skarp. Än har vi inte riktigt hunnit utvärdera vilka örter som är mildast och som eleverna gillar bäst.
Det är upp till personalen i köket hur det mikrogröna ska användas, till exempel i pastasallad, marinerade grönsaker eller dressing. När det mikrogröna används i maten smakar det inte så mycket, det är inte säkert att eleverna tänker på det, men de får i sig nyttigheterna.
Att bygga ihop utrustningen tog lite mer tid i anspråk än vad vi hade räknat med från början. Det var viktigt att ha rätt lutning på kanalerna, för att vattnet inte ska bli kvar men heller rinna för fort.
Tanken är att vi ska fortsätta med detta på Skönadalsskolan. Barnen behöver en inkörningsperiod och få smaka på det vi odlat tre, fyra gånger för att sen förhoppningsvis tycka om det. Vi har gjort några fasta installationer med lampor, men det är inte omöjligt att vi skickar hela odlingsanläggningen vidare till en annan skola när vi haft den ett tag, så kan den skolan få testa ett halvår. Odlingen är förhållandevis billig i drift när utrustningen är inköpt, det som kostar nu är hampa och fröer.
Vi hoppas på att kunna samarbeta mer med skolan, både genom att koppla an till olika skolämnen och genom att elever/klasser får hjälpa till mer med odlingarna.
Följ oss gärna på Instagram: @maltidsservice_kavlingekommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Måltidsservice Kävlinge kommun
Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.