Landsbygdsnätverket

Digital lanthandel lösningen för Stavsjö

En digital lanthandel blev bybornas egen lösning för att tillgodose behovet av matinköp i Stavsjö. Intresset för den annorlunda lösningen har varit stort och konceptet sprider sig nu över landet.

Stavsjö utanför Norrköping har drygt 300 invånare och redan för 15 år sedan ansåg samhällets handlare att butiken saknade kundunderlag och stängde igen.

Men så för några år sedan gick byborna samman och bildade ett gemensamt utvecklingsbolag för att försöka vända den negativa trenden med minskande befolkning, fallande huspriser och försämrad service. På agendan fanns bland annat bostäder och allmänna kommunikationer.

– Men det som folk framför allt saknade var möjligheten att kunna handla mat i samhället, så vi satte oss ned och funderade över hur det kunde lösas. Vi ringde några matvarukedjor och frågade om de inte kunde öppna hos oss, men det sa de förstås blankt nej till så vi insåg att vi fick hitta ett annat spår, berättar Gunnar Casserstedt, VD för Kiladalens Utveckling AB (svb).

Handla på nätet

Och med hjälp av digital teknik, en lyhörd handlare och ett egenhändigt uppbyggt varurum i den gemensamma föreningslokalen, kunde problemet lösas. Trots att Stavsjö ligger utanför det område dit någon butik egentligen levererar varor, kan byborna nu handla på ICA Maxis hemsida och få inköpen levererade till hemorten.

– Avtalet innebär att varorna lämnas i ett gemensamt varurum som vi har färdigställt i vår föreningslokal. Där har vi kylrum och frys och ett kodlås så att man kan hämta sina varor när det passar, berättar Gunnar Casserstedt.

För leveransen betalar Stavsjöborna 200 kronor per gång. Med tanke på att man kan handla för stormarknadspriser så tjänas den pengen in snabbt, menar Gunnar Casserstedt – och ett antal andra Stavsjöbor med honom.

Väckt uppmärksamhet

– För många Stavsjöbor har den här tjänsten gjort livet lite enklare, kanske speciellt de som har småbarn och jobbar heltid, men vi har också flera äldre kunder som tycker att det här är det bästa som har hänt, säger Gunnar Casserstedt.

Den enkla men annorlunda lösningen har väckt en hel del uppmärksamhet. Utvecklingsbolaget har fått priser för sitt initiativ och kommuner och bolag från stora delar av Sverige ringer eller kommer på besök för att höra mer om butikslösningen.

– Vi ser den digitala butiken som en del i arbetet att stärka samhället, sätta Stavsjö på kartan och höja vår egen självkänsla. Det känns självklart oerhört roligt att Stavsjö blir uppmärksammat och omtalat, det gör oss stolta och glada!

Text: Jakob Hydén