Landsbygdsnätverket
Swedish Foodcamp.

Charlotta Ranert från "Swedish Foodcamp by MittSkåne" bär fram ett fat. Stjärnkocken Titti Qvarnström syns till höger i bild.

Foodies fick sitt lystmäte i Mittskåne

Vad får du om du kombinerar en rad duktiga matproducenter, en Michelinkock med naturintresse och ett gäng internationella matentusiaster? MittSkåne Utveckling skapade konceptet Swedish Foodcamp som har väckt uppmärksamhet långt utanför Sveriges gränser.

Nominerad i kategorin Nya affärsmöjligheter på landsbygder

Det började med att matentreprenören Charlotta Ranert hörde av sig till MittSkåne Utveckling med en idé om att locka fler matentusiaster – så kallade foodies – till de centrala delarna av Skåne. Här finns ett rikt utbud av matproducenter och dessutom ett spännande och tillgängligt landskap.

– Vi har länge haft ambitionen att utveckla fler events kopplade till mat. Hon hade idén att erbjuda spektakulära matupplevelser i naturmiljö och vi kände direkt att det var mitt i prick. Att sätta ihop ett sådant paket är inget som en enskild företagare kan göra, men vi hade nätverket, berättar Ann-Charlotte Thörnblad, verksamhetschef på MittSkåne Utveckling.

Stjärnglans från Michelinkock

Med MittSkåne Utveckling som projektägare utvecklades ett färdigt affärskoncept av projektledare Charlotta Ranert. Ett antal matproducenter och boenden kopplades till projektet och dessutom anlitades Titti Qvarnström, Sveriges första kvinnliga Michelinkock.

Under två lägeromgångar testades konceptet på ett tjugotal specialinbjuda matentusiaster från olika delar av världen. Det blev fem dagars unika mat- och naturupplevelser då deltagarna bland mycket annat plockade svamp, örter, sparris och rabarber, nackade en höna som de fick tillaga, fiskade kräftor och fick åka på andjakt. Titti Qvarnström var med alla fem dagarna och deltagarna bodde ömsom i jurtor i skogen, ömsom på slott.

Bra kontakt med producenter

– Responsen var helt fantastisk. Jag tror det är svårt ibland att inse hur unikt det är med vår natur, vårt rena vatten och allemansrätten. Dessutom var de entusiastiska över kontakten de fick med matproducenter och kockar, säger Ann-Charlotte Thörnblad.

Det saknas dock inte utmaningar. Att konceptet är personalkrävande är en, att hantera en restriktiv svensk alkohollagstiftning är en annan. Men konceptet har likväl köpts upp av både Tourism in Skåne och en tysk researrangör, berättar Ann-Charlotte Thörnblad.

– Vi var flera olika aktörer som var och en kunde bidra med vår del. En entreprenör med en unik idé, kreativa företagare som ger av sig själva, Titti som gick in helhjärtat i detta och Leader som fungerade som en sammanhållande part och ägde själva projektet. Om alla är öppna mot varandra och ser till helheten så fungerar det.

Fakta: Foodies fick sitt lystmäte i Mittskåne

Projektägare: MittSkåne Utveckling
Kontaktperson: Ann-Charlotte Thörnblad
Tidsperiod: Januari 2017-december 2018
Beviljad EU-medel ur: Europeiska jordbruksfonden för  landsbygdsutveckling - lokalt ledd utveckling

Publicerades